Na ophef over deelfiets komt binnenkort de deelscooter

Ondanks de controverse rond deelfietsen begint start-up Felyx binnenkort met de verhuur van 108 elektrische deelscooters verspreid over de stad. De PvdA wil de komst van de deelscooters tegenhouden.

Een deelscooter van FelyxBeeld Marc Driessen

De sociaaldemocraten stellen schriftelijke vragen over de komst van Felyx en willen weten wat het stadsbestuur gaat doen om de plaatsing van deelscooters in de openbare ruimte te voorkomen.

Felyx experimenteert al in kleine kring met de verhuur, maar wil de app vanaf volgende week openstellen voor iedereen. Felyx werkt ruwweg hetzelfde als Car2Go en de deelfietsaanbieders. Via een app is op een plattegrond te zien waar de deelscooters staan geparkeerd. Bij aankomst kan de scooter via de app in gebruik worden genomen, waarna de reiziger de scooter op de plaats van bestemming parkeert en de huur ­beëindigt.

Geen toeristen
In de afgelopen maanden hebben deelfietsaanbieders, zoals Flickbike en oBike, duizenden rijwielen in de stad gedeponeerd om die op vergelijkbare wijze te verhuren. Het stadsbestuur greep vorige week hard in, omdat de rijwielen de rekken opvulden en op onhandige plekken werden achtergelaten. Per september moeten de rijwielen weg zijn, daarna worden ze weggeknipt. Mogelijk keert via een aanbestedingsprocedure één aanbieder van deelfietsen terug zodat goede afspraken kunnen worden gemaakt

Felyx doet volgens medeoprichter Maarten Poot 'heel iets anders' dan de fietsverhuurders. Zo kunnen toeristen de deelscooters niet gebruiken. "Een Nederlands woonadres en betaling via iDeal garanderen dat."

Het doel is juist Amsterdamse automobilisten op de scooter te krijgen, zodat het minder druk wordt, aldus Poot. Ook de klacht dat de scooters lukraak worden geparkeerd, zoals bij de fietsen gebeurde, weerspreekt hij. "Via de app kunnen we aangeven waar een bestuurder de reservering mag beëindigen. We weten dat parkeren op het Rembrandtplein niet mag, daar kan de scooter dan ook niet achter worden gelaten."

Met gemeente in gesprek
De PvdA kan zich volgens Poot beter richten op het autoluw maken van de binnenstad. "Op één opgeheven parkeervak passen vijf Felyxjes. Wij misbruiken geen openbare ruimte, dan zou een lease- of een huurauto die geparkeerd staat dat ook doen." Poot zegt met zijn partners al langer in gesprek te zijn met de gemeente.

De deelfietsen weghalen kan op grond van een APV-artikel dat diensten aanbieden op de openbare weg verbiedt. Omdat scooters een kenteken hebben zijn ze juridisch gelijk aan andere huurvoertuigen, denkt Poot.

De vragen van de PvdA moeten binnen vier weken worden beantwoord.

Lees ook: Deelfietsen zijn big business, en Amsterdam is het beloofde land

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden