Na megaboete ook miljoenenclaims voor vrachtkartel KLM

De kartelboete die KLM vrijdag van Brussel kreeg, kan vervelende gevolgen hebben. Gedupeerden bereiden ook nog eens claims voor die in de honderden miljoenen euro's lopen.

Vrachtvervoer bij KLM. De maatschappij hangt miljoenenclaims boven het hoofd omdat ze tussen 1999 en 2006 met andere luchtvrachtmaatschappijen een kartel vormde. Beeld ANP

Vrijdag legde de Europese Commissie KLM en dochter Martinair alsnog een boete van ruim 142,5 miljoen euro op omdat ze jarenlang te veel vroegen voor het vervoer van luchtvracht.

Daardoor hebben verladers en grote bedrijven als Philips tussen 1999 en 2006 10 tot 15 procent te veel betaald voor hun vrachtvervoer; geld dat ze weer hebben verwerkt in de prijzen van hun producten. Al in 2009 leidde het kartel tot een Europese miljoenenboete voor KLM, maar die werd twee jaar geleden vanwege procedurefouten geseponeerd.

Sluitend bewijs
Voor meer dan duizend gedupeerden is de EU-boete - die voor de rechtbank geldt als sluitend bewijs - het signaal hun claims weer uit de kast te halen die sinds 2015 worden aangehouden. Zij willen het geld dat te veel is betaald terug.

Zo gaat een groep van 184 slachtoffers - waaronder Philips en Ericsson - die zich als Equilib heeft gebundeld een claim van 'meer dan 500 miljoen euro' nieuw leven inblazen. KLM en Martinair worden daarbij voor circa 90 miljoen euro aangeslagen

Het Australische Claims Funding International, dat namens Equilib sinds 2011 in Amsterdam claimzaken voert, 'financiert momenteel procedures tegen maatschappijen die zijn schuldig bevonden door de Europese Commissie en waarvan we beweren dat deze tezamen en apart aansprakelijk zijn.'

Claimkantoor
Het Nederlandse claimkantoor East West Debt, dat twee jaar geleden een claimprocedure afbrak, gaat opnieuw namens zijn klanten kijken of de zaak wordt herstart. Het bureau claimde destijds namens acht klanten 28 miljoen euro van KLM en Martinair.

Of een derde groep van 877 slachtoffers die zich heeft verenigd in stichting Cartel Compensation weer in actie komt, is onduidelijk. Hun vertegenwoordiger, het op Schiphol gevestigde claimbureau Omni Bridgeway, 'onthoudt zich van commentaar over lopende zaken'. Mogelijk roert ook een groep Chinese gedupeerden zich opnieuw.

KLM had zich al, zoals gebruikelijk, ingedekt tegen een mogelijke EU-boete maar heeft geen geld apart gezet tegen vervolgclaims van verladers. De maatschappij 'overweegt eventuele vervolgstappen' tegen de Euroepse Commissie.

Ook Martinair was volgens Brussel betrokken bij het vrachtkartel. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden