Na auto's keert Victor Muller nu terug met superjachten

Een botenparade van historische superjachten, dit weekend bij Aalsmeer, markeert de terugkeer van automiljonair Victor R. Muller in Nederland. Muller blijkt voorzitter en aanjager van Feadship Heritage Fleet, een historische vereniging die oude jachten van de Nederlandse jachtbouwcombinatie koestert.

Scheepswerf de Vries in Aalsmeer, waar superjachten wordne gebouwd voor de rijken der aarde. Aan de Ringvaart leggen vanavond 17 historische superjachten van de jachtbouwer aan.Beeld ANP

De Nederlandse serieondernemer, die kapitaal maakte in de zeesleperij en kledingindustrie, heeft zich teruggetrokken uit de schijnwerpers na zijn tot mislukken gedoemde pogingen om met zijn kwakkelende sportautobouwer Spyker het Zweedse Saab van de ondergang te redden.

Vanwege zijn gave om voortdurend grootse beloftes te doen die vervolgens zelden uitkwamen behoort de 55-jarige Muller tot de meer omstreden ondernemers in Nederland. Niet dat hij zich nog veel aan zijn geboorteland gelegen laat liggen. Na Saab trok Muller zich naar verluidt onder meer terug op zijn ruim 35 meter lange superjacht Avante, dat hij ooit overnam van tijdschriftentycoon Malcom Forbes.

Die liet het in 1967 als Highlander III bouwen bij Fead­shipwerf De Vries in Aalsmeer, toen het grootste jacht dat daar ooit was gebouwd. Muller heeft het schip onlangs na een renovatie in de VS inmiddels weer herdoopt naar The Highlander.

Botenparade
De voorzitter zal zijn pronkstuk - en met 35 meter het vlaggenschip van de vereniging - vanavond echter niet terugbrengen naar de geboorteplek aan de Ringvaart. Morgenmiddag zal de vloot van daar vertrekken voor een botenparade op de Westeinder, waarna de deelnemers 's avonds aanmeren bij Fort Kudelstaart voor een afscheidsbarbecue. Muller heeft de uitnodigingen voor de bijeenkomst persoonlijk verstuurd.

Muller richtte de Feadship erfgoedvereniging april vorig jaar op met directeur/eigenaar Henk de Vries van Feadship, nadat een Engelse Feadshipeigenaar, Rory Brooks, daartoe de aanzet had gegeven. Brooks kwam op het idee toen hij in een jachthaven de eigenaar van een jacht aansprak die niet besefte dat zijn schip van Nederlandse makelij was. De doelstelling: het gebruik en de conservering van de historische jachten cultiveren.

De vereniging is alleen toegankelijk voor Feadshipeigenaren en -gebruikers met boten van meer dan dertig jaar oud. Daarvan zouden er mondiaal nog vierhonderd zouden rondvaren. De oudste schepen, die ook in Aalmeer aanwezig zullen zijn, dateren al van 1933. Het grootste jacht dat morgen aan de parade deelneemt is de 29 meter lange Something Cool.

250 miljoen
Feadship is de combinatie van superjachtenbouwer De Vries in Aalsmeer en Van Lent aan de Kaag. Beide werven bouwen al sinds jaar en dag de duurste luxejachten voor de rijken der aarde, waarbij inmiddels prijzen van tenminste 250 miljoen euro tot de standaard behoren.

De Vries bouwde in 2009 ondermeer superjacht Venus voor Applegoeroe Steve Jobs. Het door Philippe Starck ontworpen jacht, dat werd bestuurd met Applecomputers, werd echter pas na de dood van Jobs opgeleverd.

First Export Association of Dutch Shipbuilders (Feadship), dat zijn kantoor en ontwerpafdeling in Haarlem heeft, werd in 1949 door een aantal Nederlandse jachtbouwers opgericht om meer slagkracht in het buitenland te krijgen. Sinds de jaren tachtig behoort het met De Vries en Van Lent tot de wereldtop.

De Highlander - voorheen Avante - van Victor Muller. Het schip werd in 1967 in Aalsmeer gebouwd voor tijdschrifttycoon Malcom ForbesBeeld Ports of Cause
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden