PlusMuziekrecensie

Na 36 jaar zowaar een nieuwe plaat van The Boomtown Rats

The Boomtown RatsCitizens of Boomtown(BMG)

In 1979 was een schietpartij op een school nog iets uitzonderlijks in Amerika. Op maandag 29 januari in dat jaar opende de zestienjarige Brenda Ann Spencer op de Cleveland Elementary School in San Diego het vuur op de leerlingen op het schoolplein. Twee volwassenen vonden de dood, acht kinderen en een politieagent raakten gewond. Gevraagd hoe ze tot haar daad was gekomen, antwoordde Spencer: ‘I don’t like mondays.

Het inspireerde Bob Geldof van de Ierse band The Boomtown Rats tot het nummer I don’t like mondays. Als pianoballad week het nogal af van de punkachtige muziek die ze tot dan hadden gemaakt en ze scoorden er een grote, internationale hit mee. Het leek het begin van een lange carrière voor de groep, maar al snel was Geldof bezig met andere dingen. Hij was in 1984 de grote man achter de liefdadigheidsproject Band Aid en organiseerde een jaar later, ook ten behoeve van hongerend Afrika, Live Aid.

Saint Bob

Het leverde hem de bijnaam Saint Bob op. Privé ging het hem, zeker in de jaren negentig, allerminst voor de wind. Zijn vrouw (en moeder van zijn kinderen) Paula Yates ging er vandoor met zanger Michael Hutchence en bezweek later aan een overdosis heroïne. In 2014 overleed ook dochter Peaches aan een overdosis. En tot overmaat van ramp was er de Britse schandaalpers, die maar geen genoeg van Geldof kreeg.

De solocarrière die hij sinds het uiteenvallen van The Boomtown Rats in 1986 begon, is nooit echt van de grond gekomen. Was zijn in 2010 verschenen solo-album How to compose popular songs that will sell (geweldige titel) de punt achter Geldofs muzikale avoturen?

Het leek er lang op, maar in 2013 kwamen The Boomtowns Rats geheel onverwacht weer bij elkaar voor wat optredens. Nu is er – nog veel onverwachter – zowaar ook een nieuw album van de groep, het eerste in 36 (!) jaar. De opnames hebben lang geduurd, maar er viel ook nog het nodige aan oud zeer weg te werken.

Tabloids

Zo had drummer Simon Crowe gevoelige privé-informatie over Bob Geldof verkocht aan de Britse tabloids. In het blad Rolling Stone zei Geldof onlangs laconiek dat als Crowe geldproblemen had, hij ook gewoon hem had kunnen bellen. Blijkbaar zijn ze er uitgekomen: op het album Citizens of Boomtown klinken The Boomtown Rats opmerkelijk hecht. En voor heren van hun leeftijd ook opvallend energiek; aan Geldofs stem lijkt nauwelijks iets veranderd.

Openingstrack en single Trash Glam, Baby biedt wat de titel belooft: een lekker sleazy glamrocknummer dat doet denken aan de New York Dolls en David Bowie. In zulke muziek overtuigt de groep ook in andere nummers. Mis gaat het in Passing through, een pianoballad, maar van een heel ander niveau dan indertijd I don’t like mondays. Fijn is dan weer Rock ‘n’ roll Yé Yé, waarin schmierend en al de rock-’n-roll clichés zo breed uitgevent worden, dat je er vanzelf een goede bui van krijgt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden