Plus

Mysteryland oogt internationaler en jonger dan ooit

Tijdens een rondje op Mysteryland valt het grote internationale gehalte van de bezoekers op. Ook lijkt het publiek verjongd ten opzichte van eerdere jaren.

Mysteryland 2017Beeld Joris van Gennip

Vlak boven de hoofden van het publiek voor het hoofdpodium wapperen twee Luxemburgse vlaggen. Links houdt iemand de Spaanse vlag fier omhoog, verderop loopt een meisje met de Russische driekleur aan een stok en als je goed kijkt zie je rechts nog net een stukje Belgisch zwart-geel-rood.

Doe een 360 bij het grootste podium op Mysteryland dit weekend en je ziet in een oogopslag het internationale gehalte van de bezoekers van het dancefestival. De keuze om naar Haarlemmermeer af te reizen wordt de buitenlandse festivalganger de laatste paar jaar ook een stuk aantrekkelijker gemaakt sinds het festival over twee dagen is uitgesmeerd en een camping biedt. Bovendien begon voor de 15.000 campinggasten, volgens de organisatie vijftig procent festivaltoeristen, het feest al een dag eerder doordat voor het eerst een klein deel van het terrein vrijdagagavond al was opengesteld.

Verjonging
Opvallend ten opzichte van vorig jaar was een verjonging onder het publiek. Een verklaring kan zijn dat de focus in het programma wat meer gericht was op de smaak van jongeren: meer hiphop zoals door het populaire Yung Internet, wat r&b met een vleugje nineties vibe (Fresh Prince iemand?) en een drum 'n' bass-bunker waar het subbassenbombardement dwars door je heen ramde. Een welkome verfrissing, al is het sowieso knap hoe het festival zich al die 24 edities staande heeft gehouden in de almaar veranderende festivalwereld. Dat is grotendeels te danken aan de eigenschap van Mysteryland dat het altijd goed luistert naar wat er gaande is op de dansvloer aan nieuwe stromingen, niches en organisaties.

Mysteryland is van het type groot, groter, grootst. Niet alleen in bezoekersaantal (totaal 110.000 bezoekers), grootte van het terrein (één rondje langs de podia is al snel een wandeling van vijf kilometer), maar ook in het aantal optredens (tweehonderd dj's) en podia (veertien). Geen enkel Nederlands festival kan tippen aan deze cijfers van dit paradepaardje van danceorganisatie ID&T. En met zoveel podia heb je de mogelijkheid je bezoekers een rijke dwarsdoorsnede voor te schotelen van wat de dancescene anno 2017 biedt.

Hoewel, voor dance van het type 'moeilijk en obscuur' was je hier dit weekend op de verkeerde plek. Het was over het algemeen licht verteerbaar en prettig ongecompliceerd. Met vaste prik het populaire hardstyleconcept Q-dance naast de piramide en de gejaagde EDM-shows vol confetti, vuurwerk en handen-in-de-lucht-momenten door big shots als Showtek, Armin van Buuren en Deadmau5 bij de altijd indrukwekkende mainstage. Ietsje intiemer was het bijvoorbeeld bij het podium gehost door het respectabele technolabel Cocoon of de tent van Nederlands EDM-trots Spinnin' Records. Over the top Spaanse partyspektakel Elrow keerde terug en pakte dit jaar uit met een indrukwekkende glow in the dark meets seventies psychedelica-aankleding; een half uurtje in de tent was hier als trippen zonder trip op. Ook ging het festival terug naar zijn roots met Thunderdome, het hardcore-event waarmee het voor ID&T allemaal begonnen is en dat een Heintje Davids deed: in 2012 was er de stekker uitgetrokken maar dit jaar maakt het een comeback. De bekende hakmoves onder toeziend oog van het bekende icoon de Wizard bleken hier nog net zo fris als bij de start 25 jaar geleden.

Beeld Joris van Gennip
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden