Muziekdienst Twones gaat live met Musicbar

De Amsterdamse muzieksite Twones heeft zich 'opnieuw uitgevonden'. Gebruikers van een nieuwe 'Muziekbar' kunnen nu hun muziekvoorkeur bundelen die op zeker zeventigduizend websites is terug te vinden.

De Amsterdamse muziekdienst bundelde aanvankelijk het muziekaanbod van tientallen abonnee-websites, waaronder Myspace, Lastfm en Spotify. ''We wilden het Facebook voor muziekliefhebbers worden," zegt Tim Heineke van Twones. "Maar toen we zagen wat we hadden gemaakt, dachten we: nee, dat is het toch niet.''

Het aantal gebruikers van de dienst, die tot vandaag in testversie verkeerde, bleef bovendien hangen op 'vijftien- tot twintigduizend'. Te weinig om commerciële activiteiten, zoals advertenties of een betaalde dienst, rendabel te maken. En te weinig om de - op zich minimale vergoeding - te compenseren die per afgespeeld nummer aan Buma/Stemra afgedragen moest worden.

''Het ging gewoon niet goed,'' zegt Heineke. ''We liepen zwaar achter in het aantal gebruikers, ook omdat we door onze bedenkingen niet uit de bètafase kwamen. Als we aan onze oude koers hadden vastgehouden, waren we langzaam doodgebloed.''

'Heruitvinding'
De optelsom leidde tot de 'heruitvinding' van Twones, waaraan de afgelopen vijf maanden is gewerkt. ''In de oude versie speelden we alle muziek af via Youtube, omdat we geen eigen speler hadden. We hebben er voor gekozen het afspelen te concentreren op de websites zelf, via onze Twones Musicbar, een toevoeging aan de internetbrowser waarmee van alle sites - niet zoals voorheen alleen van aangesloten muziekdiensten - een muziekbookmark kan worden gemaakt.''

De add-on is sinds gisteren beschikbaar voor Firefox, maar komt er binnekort ook voor Internet Explorer en Google Chrome.

''Zodra een website muziek bevat, kun je die met onze Twones-bar bookmarken. Zo ontstaat een speellijst van muziek op allerlei sites, een digitale platenkast.''

Met de herlancering richt Twones zich weer op het werven van voldoende deelnemers om de dienst ook commercieel aantrekkelijk te maken. ''We hebben duidelijke plannen om geld te verdienen. In de gratis versie komen advertenties. We denken op termijn aan een betaalde versie, en we willen de muziekstatistieken, die uit het gebruik ontstaan, tegen betaling beschikbaar stellen aan de muziekindustrie.''

Maar de sleutel blijft voldoende gebruikers. ''Voor het einde van het jaar moeten het er 200.000 zijn.'' (HERMAN STIL)

www.twones.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden