'Muziek is overal en dat maakt het waardeloos'

Volgens voormalige bandmanager Simon Napier-Bell staat de muziek een ingrijpende verschuiving te wachten. 'Muziek is overal en dat maakt het waardeloos. Live muziek moet daarom in de toekomst een grotere impact hebben op bezoekers hebben. Dit zien we al in hoe de huidige DJ's het aanpakken. Concerten zullen enorme Hollywood-evenementen worden.'

Aan ervaring in de muziekwereld ontbreekt het de Britse Simon Napier-Bell niet. In zijn carrière is hij onder meer werkzaam geweest als bandboy, producer, songwriter, journalist en schrijver. Als één van de grootste popmanagers van England heeft Napier-Bell onder andere The Yardbirds, Boney M, en Wham! onder zijn hoede gehad.

De muziek blijft zich volgens Napier-Bell altijd door ontwikkelen, en volgens hem komt dit de muziek ten goede. 'Ik ben geen nostalgisch persoon, ik hou altijd meer van de huidige muziek dan van oude muziek. De beste nieuwe muziek heeft een hoge productiewaarde en is makkelijk om naar te luisteren. Al gaat het om hotel lobby muziek of boyband pop, het is niet de favoriete muziek van iedereen, maar het is wel goed gemaakt.'

Downloadcultuur
Wel ergert Napier-Bell zich aan het feit dat muziek alom vertegenwoordigd is. 'Overal hoor je muziek: in een cafe, lift, supermarkt, echt overal. Muziek wordt zo waardeloos gemaakt. Dat zie je terug in de download-cultuur. Muziek mag niets meer kosten.'

Hoe meer we worden overspoeld met muziek, hoe belangrijker het is dat de concert ervaring uitmuntend is. 'Klassieke muziek zal ooit verdwijnen omdat we er niet meer de tijd voor willen nemen en niet stil kunnen blijven zitten. Mensen willen overdonderd worden en dat zullen we terug zien bij concerten.' (FaceCulture)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden