Muurschildering Amsterdamse Poort verbeeldt de dromen van Zuidoost

Sinds deze maand siert een grote muurschildering de gevel van New Metropolis, midden in winkelcentrum Amsterdamse Poort. Kunstenaar Munir de Vries heeft in het werk – met het thema ‘groei’ – de toekomstdromen van tientallen bewoners van Zuidoost verwerkt.

De muurschildering van Munir de Vries. Beeld Brand The Urban Agency
De muurschildering van Munir de Vries.Beeld Brand The Urban Agency

Amsterdamse Poort ondergaat de komende jaren een metamorfose en het kunstwerk is een van de eerste zichtbare veranderingen. Ter ere van de onthulling van de muurschildering maakte dichter Sydney Lowell een gedicht, geïnspireerd op het thema ‘groei’. Haar boodschap: ‘Zonder verandering geen groei’.

In de periode december 2019 tot en met maart 2020 zijn kinderen, jongeren en volwassenen uitgenodigd mee te doen aan graffitiworkshops in een speciaal ingericht kunstatelier in de Amsterdamse Poort. Zij maakten eigen kunstwerken over hun dromen voor het gebied.

In de gesprekken in het atelier voerde één thema duidelijk de boventoon: groei. Veel deelnemers aan de workshop vertelden dat zij jongere generaties de kansen willen geven die zij zelf niet altijd gehad hebben. Op basis hiervan maakte De Vries zijn kunstwerk, waarin verschillende manieren om te groeien verwerkt zijn.

Nieuwe hart van Zuidoost

Het inwonertal van het stadsdeel Zuidoost groeit de komende jaren (tot 2030) naar 100.000 inwoners. De woningbouwplannen richten zich vooral op de realisatie van vrijesectorappartementen voor midden- tot hoge middeninkomens.

Daarnaast zal het gebied van het AMC tot het Amstelkwartier (de westkant van station Bijlmer), een gedaanteverandering ondergaan. Het kantorengebied wordt getransformeerd tot een gebied met een mix aan vrije tijd, werken, wonen en ontmoeten. Villa Arena, de Arena Boulevard en winkelcentrum Amsterdamse Poort – het zogenaamde ArenACenter – gaan daarbij fungeren als het kloppende hart van dit gebied.

Graffitiworkshops met jongeren in Zuidoost. Beeld Brand The Urban Agency
Graffitiworkshops met jongeren in Zuidoost.Beeld Brand The Urban Agency
null Beeld Brand The Urban Agency
Beeld Brand The Urban Agency
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden