Plus

Musical door sekswerkers bestiert theater

Leer ons kennen, is de boodschap van sekswerkers die de stap naar het podium wagen in de Sex Worker's Opera. Het stuk is voor het eerst buiten Groot-Brittannië te zien in aanloop naar de Pride.

Sex Worker's Opera is voor het eerst buiten Groot-Brittannië te zien in aanloop naar de Pride Beeld Manu Valcarce

"Het zijn vaak rijke, blanke, oude mannen die over het lot van sekswerkers beslissen, terwijl ze geen enkel idee hebben hoe hun leven eruitziet. Zij beweren dat een prostituee geen goede moeder kan zijn en halen haar kind bij haar weg. Zij bepalen dat als twee vrouwen in hetzelfde huis hun klanten ontvangen, omdat het veiliger is, zo'n huis meteen als een illegaal bordeel wordt bestempeld. Zij denken dat je prostitutie de wereld uit kunt helpen door de klanten als een crimineel op te jagen, terwijl dat alleen maar een schimmig illegaal circuit veroorzaakt."

De verontwaardiging spat er nog steeds vanaf bij Siobhán Knox, choreograaf en initiatiefnemer van de Sex Worker's Opera. Vier jaar geleden stond zij met enkele tientallen sekswerkers en acterende sympathisanten op een Londens podium om de wereld in te peperen dat het negatieve imago van seksberoepen als stripper, prostituee, peepshow- en paaldanser gebaseerd is op domme vooroordelen. Tot Knox' frustratie worden die vooroordelen gevoed door de stereotiepe rol die sekswerkers vaak spelen in films, liedjes en andere kunstvormen.

Leer die mannen en vrouwen en transgenders en transseksuelen in de seksindustrie eens kennen en je komt tot andere inzichten, was haar opdracht aan het massaal toegestroomde publiek. De geplande twee avonden met wrange en vrolijke verhalen en muziek van componist Alex Etchart werden direct verlengd tot een week, een maand, een tour door Engeland.

Nu is de cast voor het eerst naar het buitenland afgereisd. Vanaf morgen staat de Sex Worker's Opera tien keer in het Amsterdamse Compagnietheater. De serie voorstellingen valt niet toevallig samen met de 22ste internationale Aidsconferentie en Amsterdam Pride.

Confrontatie tussen zussen
In het ZID Theater in Bos en Lommer zijn de spelers bij elkaar om nieuwe aspecten van de show te bespreken. Een oproep van Knox aan sekswerkers heeft meer dan zestig verhalen opgeleverd uit alle hoeken van de wereld. Door middel van Skype-interviews wordt de voorraad nog steeds uitgebreid.

Zo kan de inhoud van de show regelmatig worden ververst, ook al blijft het hart van de voorstelling steeds hetzelfde: de confrontatie tussen twee zussen, waarvan de een net heeft verteld dat ze sekswerker is. Zij voeren heftige discussies over feminisme, veiligheid en schaamte.

Voor de Amsterdamse voorstellingen levert Metje Blaak, voormalig woordvoerder van De Rode Draad, de inmiddels opgeheven belangenvereniging voor prostituees, een bijdrage. Zij vertelt over het moment waarop ze ontdekte dat sekswerk haar roeping was. Ook de gentrificatie van de Wallen zal aan de orde komen.

De Spaanse Vera Rodriguez geeft de show met haar inbreng extra couleur locale. Vanwege de onduidelijkheid rond de brexit is zij van Engeland verhuisd naar Amsterdam, waar zij nu werkt voor het Red Umbrella Fund, dat initiatieven van sekswerkers wereldwijd ondersteunt. Daarvoor werkte zij zestien jaar in de seksindustrie, onder meer als peepshowdanseres.

Niet meer liegen
Rodriguez behoort tot het deel van de cast dat er ook buiten het theater voor uitkomt waar zij haar inkomen vandaan haalt. "Zo'n bekentenis naar je eigen familie is bijzonder lastig en mijn ouders verzinnen ook nog regelmatig een beroep voor mij als ik ter sprake kom bij familiebijeenkomsten. Maar ik ben wel blij dat ik niet meer hoef te liegen. Dat lucht echt op. En zo beseffen de mensen die mij kennen dat je als sekswerker ook gewoon eet en slaapt en liefhebt en de krant leest. Dat je een gewoon mens bent."

De verhalen die de spelers voordragen en zingen zijn zeer gevarieerd. Het gaat over de wensen van een hooggeplaatste directeur en een rabbijn, we horen van een escort die huwelijksadvies geeft, een webcammodel dat samenwerkt met een buiksprekende pop, en een moeder die eindelijk haar dochter vertelt dat ze als prostituee werkt en meteen te horen krijgt dat haar dochter dat beroep ook uitoefent.

Hoewel de voorstelling de naam opera draagt, past de benaming musical net zo goed, erkent Knox: "Eigenlijk wel. De titel is bedoeld als een grappige verwijzing naar al die opera's, zoals La Traviata, waarin een verknipt beeld van sekswerkers wordt gegeven. En voor de eerste voorstelling in Londen is de groep ook geholpen door een paar medewerkers van de Royal Opera. Ik zing een aria, over de wens van een klant om mij ervan langs te geven met een zweep. Met elke mep ga ik beter zingen."

Sekswerkers die hun werkterrein ruilen voor het theater moeten erop achteruitgaan, gezien de inkomens van toneelspelers. Knox ziet dat probleem en heeft nog geen duurzame oplossing: "We proberen iedereen zo goed mogelijk te betalen, maar het betekent toch dat de spelers geld inleveren. Er zit dus een flinke dosis idealisme bij deze mensen om aan dit project mee te doen, want je kunt echt tussen de bedrijven door niet even je andere beroep uitoefenen."

Sex Worker's Opera
Tot en met 2 augustus
Compagnietheater

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden