Muntplein gaat erop vooruit zonder auto's

Het deels afsluiten van het Muntplein voor auto's heeft succes: fietsers en voetgangers hebben meer ruimte gekregen, maar omdat het aantal auto's op het plein is gedaald, is de doorstroming niet verslechterd. De omliggende grachten worden wel drukker bereden.

Een artist impression van het nieuwe Muntplein. Beeld .

Dat blijkt uit de eerste evaluatie van de maatregelen die een half jaar geleden zijn genomen op het Muntplein. Volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer) is het 'heel goed mogelijk' dat het totaal aantal auto's in de binnenstad is afgenomen.

Opvallend is ook dat de betrouwbaarheid van de trams in het gebied is toegenomen, zegt Litjens. Dit ligt volgens de wethouder aan het feit dat de verkeerslichten op het plein zijn uitgeschakeld.

"De nieuwe indeling van het plein zorgt voor een betere doorstroming, zonder negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid. Er zijn geen botsingen waargenomen. Kennelijk komen de trams en de andere verkeersdeelnemers er samen prima uit."

Sluipverkeer
Over de herinrichting van het Muntplein is jarenlang overlegd. Sinds 2 november vorig jaar zijn onder meer de kop van de Vijzelstraat volledig afgesloten en is eenrichtingsverkeer ingevoerd op de Amstel richting de Dam.

Sluipverkeer maakt kennelijk gebruik van de grachten, blijkt uit de evaluatie. Uit metingen blijkt de toename van verkeer op de grachten echter minder groot dan verwacht, aldus Litjens. De toename wordt vooral geconstateerd op de Herengracht tegen de klok in (richting de Amstel) en over de Amstel aan de kant van de Hermitage en Carré.

De toegenomen drukte is niet dusdanig dat op dit moment al extra maatregelen moeten worden genomen, aldus Litjens. "Het is nog niet nodig de bruggen over de Leidsegracht af te sluiten voor autoverkeer," zegt de wethouder. Afgelopen zomer verzetten buurtbewoners van de Leidsegracht zich met succes tegen een dergelijke afsluiting: de gemeente draaide het voorgenomen besluit terug en stelde de zaak goed in de gaten te zullen houden.

Bewoners en ondernemers
Uit enquêtes blijkt dat bewoners van de binnenstad in meerderheid tevreden zijn. Zij ervaren minder geluidsoverlast en zijn positief over de afname van het verkeer. Ook de verkeersveiligheid ervaren zij als beter. Negatieve effecten zijn extra reistijd en verminderde bereikbaarheid.

Ondernemers zijn kritischer. Van de 151 ondernemers in de buurt ziet 31 procent een duidelijke verslechtering, is 27 procent neutraal en 16 procent tevreden. De helft van de ondernemers zegt dat het moeilijker is geworden om winkels en bedrijven in de binnenstad te bevoorraden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden