'Mr. hotelvastgoed' Dirk Bakker: nu is Noord aan de beurt

'Mr. hotelvastgoed' Dirk Bakker hielp de stad de afgelopen jaren aan een trits nieuwe hotels. Nu is Noord aan de beurt.

De lobby van AndazBeeld Eva Plevier

'Ik voorspel dat langs de IJ-oevers de komende jaren veel meer gebeurt op hotelgebied. Vooral in het deel tussen Overhoeks en het IJmeer. Ik ben laatst weer eens op de fiets gestapt om te kijken naar wat er mogelijk is op de oude industrieterreinen, bij Stork en Draka. Maar ook op en om het NDSM-terrein kan nog heel wat gebeuren.' Dirk Bakker, partner bij de Amsterdamse makelaar Colliers, adviseerde de afgelopen jaren met zijn hotelteam bij de komst van een reeks nieuwe hotels, onder meer in leegstaande kantoorgebouwen.

Arena Towers vindt hij het beste voorbeeld. 'Een enorm complex in het Arenagebied waarvoor we geen kantoorhuurder meer konden vinden. We hebben lang op de Duitse vastgoedeigenaar (IVG) moeten inpraten om te investeren in ombouw. Het zijn nu twee prachtige, populaire hotels.' IVG heeft het onlangs voor 55 miljoen euro verkocht.

Hij wijst kritiek af dat zulke kantoorhotels vooral bedoeld zijn om eigenaren van leegstand te verlossen. 'Een gezonde hotelontwikkeling wordt gedreven door de uitbater en de locatie, niet door de vastgoedeigenaren. Hotels zijn geen oplossing voor leegstand, hoogstens voor sommige leegstaande gebouwen.' 'Dat er de afgelopen jaren te veel kantoorgebouwen zijn getransformeerd, is helemaal waar. Wij wijzen meer klanten die met zulke plannen bij ons komen af dan dat we er aannemen.'

Maar dat hotels in Zuidoost en Sloterdijk sowieso kansloos zouden zijn omdat ze geen klandizie zouden trekken vanwege hun ligging, vindt hij onzin. 'In Parijs of New York is het toch doodnormaal dat je buiten het centrum in een hotel zit; daar is een hotel in het centrum niet te betalen. Hier vindt men Zuidoost en Sloterdijk al ver weg, maar de bezoeker heeft daar geen enkel probleem mee. De hotels die de afgelopen jaren in Zuidoost en Sloterdijk zijn gevestigd, zitten vol.'

De reiziger die op het geld let, zal volgens hem nu vaker neerstrijken in de Amsterdamse periferie. En net als in Londen of Parijs zal een hotelovernachting in de binnenstad exclusiever en duurder worden. Door al die hotelnieuwkomers zullen de bezoekersstromen zich vanzelf beter spreiden over de stad. Maar de vermeende drukte die de hotelgroei de afgelopen jaren heeft opgeleverd, zal er niet door verdwijnen. 'Drukte is onvermijdelijk. Het is een utopie te denken dat je dat kunt reguleren of inperken. Veel plezier ermee. Toeristen komen hier naartoe voor het werelderfgoed. Die willen de grachten zien, de Dam, het Anne Frank Huis. Dat verandert nooit.'

'Er zou wel veel meer kunnen worden gedaan om ook andere delen van de stad aan te prijzen. Wat ontbreekt zijn merken voor bepaalde gebieden en wijken. Kijk naar De Pijp of wat er nu gebeurt in Oud-West rondom de Hallen. Noord is de volgende hotspot. Maar toeristen weten niets van het bestaan ervan. Daarom moet je er een merk op hangen, een Iamsterdam voor De Pijp. Zie Shoreditch in Londen of het Meatpackers District op Manhattan.'

Merkhotels
Bakker is verklaard liefhebber van merkhotels: hotels die door een keten worden uitgebaat. 'Merken zijn herkenbaar voor bezoekers, ze geven houvast. Het maakt een enorm verschil wat er op de gevel staat. Het beste voorbeeld vind ik het Amstel Hotel, dat mist een duidelijk merk. Dat gaat het de komende vijf jaar verliezen van het Waldorf-Astoria, Hyatt Andaz of W Amsterdam. Maak er een luxe boetiekhotel van, daar heeft het een prima omvang voor. Als vijfsterrentophotel is het echt passé.'

Ook de gemeente moet volgens hem meer oog hebben voor uitbaters dan voor locaties. 'In het Gerechtshof aan de Prinsengracht moest met alle macht een Aziatische hotelpartij komen. Dat is bijna misgelopen. Nu komt er uiteindelijk het Amerikaanse Rosewood, dat een Chinese eigenaar heeft, maar dat is meer geluk dan wijsheid.'

Rem
'Ga eens praten met hotelgroepen als het Franse Louvre, dat onder meer Golden Tulip in handen heeft. Louvre is net gekocht door Jin Jiang, een enorm reisbedrijf uit China. Die kunnen voor hun eigen aanloop van Chinese bezoekers zorgen.' Amsterdam is volgens hem op weg naar de top vijf van Europese hotelsteden. Dat de overheid daarbij op sommige plekken - zoals de grachtengordel, het Arenagebied en Sloterdijk - de rem op nieuwe hotels zet, noemt hij begrijpelijk. 'Dat is niet alleen goed voor de stad, maar ook voor de hotelsector en vastgoedbranche. In Zuidoost of Sloterdijk is ook weinig plek voor nog meer hotels.'

Maar een algehele inperking van hotelplannen in Amsterdam schiet zijn doel voorbij. 'Dat leidt tot méér Airbnb en tot dure hotels die niet noodzakelijk ook goede hotels zijn. Door de groei van het aantal kamers is de kwaliteit juist flink verbeterd. Vergeet niet dat we nog niet zo lang geleden vier van de tien slechtste hotels bij Tripadvisor in Amsterdam stonden.'

Aantrekkingskracht
Ook moet volgens hem niet te veel worden verwacht van nieuwe hotels in de regio. 'Hotels in Hoofddorp hebben een eigen functie; als overloop van Amsterdam en voor Schiphol. Maar in bijvoorbeeld Nieuw-Vennep lukt dat al niet meer. Het heeft geen zin hotels neer te zetten op plekken waar niets is te doen.' Hotels in de periferie moeten volgens hem hun eigen aantrekkingskracht creëren. 'Wij hebben het idee voor Ven aangedragen, een Las Vegasachtige ontwikkeling in het voormalige KPN Telehouse op Sloterdijk. Een combinatie van hotel, conferentiecentrum, casino en uitgaansgelegenheden. Het creëert zijn eigen bestaansrecht.'

'Het is belangrijk om zo tegen ontwikkelingen aan te kijken. Ik ben nu aan het nadenken over de ongebruikte tramtunnel bij Amsterdam Centraal; daar moet toch iets moois mee te doen zijn.'

Het VEN-hotel van BakkerBeeld Eva Plevier
Crowne Plaza in het Amstelkwartier, ook van BakkerBeeld Eva Plevier
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden