PlusDamprijs

Moyee Coffee maakt de koffiehandel eerlijk door de gehele keten

Zes bedrijven strijden om de DAM Prijs voor de duurzaamste Amsterdamse mkb'er. Moyee Coffee, dat in Ethiopië gebrande koffie verkoopt, vertegenwoordigt stadsdeel Nieuw-West.

Op den duur wil Moyee over gaan op zeecontainers om de koffie vanuit Ethiopië te exporterenBeeld Eva Plevier

Hun vorig jaar aangeschafte installatie kan vijfhonderd kilo per uur branden. In Addis Abeba. Helaas was de brander nog niet gereed of Ethiopië sloot de grenzen voor de export. Daarom kwam in 2015 maar zo'n tweeduizend kilo koffie naar Nederland. Maar de lat ligt hoog: volgens de routekaart die Moyee heeft uitgestippeld, brandt de Amsterdamse start-up per 2019 liefst 650.000 kilo koffie in Ethiopië.

Dus laat niemand zeggen dat branden per se in Europa moet gebeuren. Het is het praatje dat Moyee al zo vaak heeft gehoord van de grote koffie­merken, dat oprichter Guido van Staveren van Dijk de argumenten zo oplepelt. "Dat kunnen die Afrikanen natuurlijk niet, het is science," zegt hij.

"Versheid is ook geen issue. Ethiopische koffie is het lekkerst tussen week twee en zeven. Ruim binnen die periode hebben wij het hier. Om je een idee te geven: wat bij Albert Heijn ligt, is zeven tot acht maanden geleden gebrand."

Niche
En dan is er nog het blenden. Om verzekerd te zijn van voldoende kwaliteit moet de koffie vermengd worden met partijen uit andere herkomstlanden. "Ook onzin. Ja, zo doen de grote koffie-importeurs dat. Om niet afhankelijk te zijn van één toeleverancier en om de boeren te laten concurreren op armoede."

Precies daar is het Van Staveren van Dijk om begonnen. Met Moyee wil hij de koffieketen eerlijker maken. Door branden en verpakken te verplaatsen naar ontwikkelingslanden, zodat een groter deel van de opbrengst daar achterblijft. Een goed verhaal dat de consument toch moet kunnen waarderen, redeneert hij. Daarmee wil hij aansluiting zoeken bij de toch al groeiende niche van consumenten die bereid zijn te betalen voor de betere koffie. De ambitie: "Douwe Egberts 2.0."

Per vliegtuig
Het begin is er: in Ethiopië werken al 48 mensen voor Moyee, in Amsterdam achttien. De koffie wordt in dertig horecazaken verkocht en er is een overeenkomst voor automatenkoffie met Maas. Moyee levert in de VS, China en Qatar; Duitsland en Denemarken moeten snel volgen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om koffie te branden in landen als Kenia, Colombia, Nicaragua, Guatemala.

Maar goed, de DAM Prijs is een duurzaamheidsprijs. Dat het transport nu per vliegtuig gaat geeft al aan dat duurzaamheid voor Moyee niet de eerste prioriteit is. Volgens impact officer Mark Kwant is dat een kwestie van tijd. Op den duur gaat het bedrijf over op zeecontainers.

Ook begint Moyee dit jaar met programma's om koffieboeren meer bewust te maken van het belang van biodiversiteit en het voorkomen van ontbossing. "We hebben wat dat betreft nog weinig om ons op de borst te slaan," erkent Van Staveren van Dijk. Sociale programma's rond de honderd boeren en het opvoeren van hun productie kregen tot dusver voorrang.

"Van de koffie die wij allemaal bij elkaar drinken wordt nu 0,6 procent gebrand in het land van herkomst. Als wij daarvan vijf procent kunnen maken, hebben we het over een miljardenverschuiving. Ontwikkelingshulp is dan een stuk minder nodig. Dan kun je de handel het laten oplossen."

Dit is het vierde deel van een zesdelige serie. Stemmen kan tot 30 oktober.

Guido van Staveren van DijkBeeld Eva Plevier
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden