Plus

Mountain

Mountain kun je zien als een anti-orthodox-religieuze film in de sfeer van Amos Gitaïs Kadosh, maar het drama is in de eerste plaats een tragisch huwelijksrelaas, dat zich overal op de wereld kan afspelen. 

Shani Klein speelt de orthodox-joodse Tzvia prachtig en ingetogen.Beeld -

Dat in Israël een cultuurstrijd heerst tussen seculier en orthodox, en conservatief en progressief, is geen nieuws. Het leidt in de filmwereld soms tot bizarre taferelen. Zo ontbrak begin dit jaar in de ultra-orthodoxe stad Benee Brak de vrouwelijke smurf (Smurfin) op reclamebillboards voor De Smurfen en het verloren dorp.

Een voorzorgsmaatregel, want de religieuze inwoners zouden wel eens aanstoot kunnen nemen aan een vrouwelijke smurf.

Naast religieuze inperking van de vrijheid is er de toegenomen dreiging van politieke censuur. De minister van Cultuur, Miri Regev ('Als het nodig is om te censureren, censureer ik'), dreigde twee jaar geleden de subsidie van het Jeruzalem Film Festival in te trekken als het Beyond The Fear vertoonde, een documentaire over Yigal Amir, de moordenaar van premier Yitzhak Rabin in 1994.

De filmwereld protesteerde hevig, waarna als compromis de film buiten competitie werd vertoond. Op het recente filmfestival in Cannes zorgde Regev voor controverse door als politiek statement in het Israëlische paviljoen in een jurk met de ongedeelde skyline van Jeruzalem erop geprint te verschijnen. Tot zover het niveau van deze minister.

Ongelukkige huismoeder
De polarisatie in Israël is zo heftig dat alles er door een politieke bril wordt gezien. Zo noemt filmmaakster Yaelle Kayam haar speelfilmdebuut Mountain politiek geladen, maar zien we in Nederland vooral een huwelijksdrama.

Centraal staat Tzvia (prachtige, ingetogen Shani Klein), die met haar man Reuven (Avshalom Pollak) en hun vier kinderen in een kelderachtige woning op de Olijfberg woont. Niet de meest vrolijke omgeving, want het huisje ligt aan de rand van de immense oude begraafplaats.

Reuven is een religieuze leraar, die niet in de gaten heeft, of niet wil weten, dat Tzvia als aan huis gekluisterde huismoeder steeds ongelukkiger wordt. Dat ze klaagt over hun leven samen vindt de arrogante religieus bevlogene gezeur.

Hij keert zich van haar af, ook in bed, en komt steeds later thuis. Als Tzvia over de begraafplaats dwaalt, komt ze in contact met een Palestijnse arbeider (Hitham Omari), die de begraafplaats onderhoudt.

Outcasts
Met de buitengewoon vriendelijke man voelt ze meer verwantschap dan met haar echtgenoot. Ook raakt ze gefascineerd door het groepje zwervers, hoeren en drugdealers, dat zich elke avond schuilhoudt op de begraafplaats.

Dat deze outcasts zich aan gebod noch verbod iets gelegen laten liggen, kegelt de levensovertuigingen van de in een religieus keurslijf opgesloten Tzvia omver. Het heeft drastische gevolgen.

Mountain kun je zien als een anti-orthodox-religieuze film in de sfeer van Amos Gitaïs Kadosh, maar het drama is in de eerste plaats een tragisch huwelijksrelaas, dat zich overal op de wereld kan afspelen.

De film vertelt een universeel verhaal in een religieuze context. Wel veelzeggend voor de stand van zaken in Israël is dat volgens Kayam het portretteren van een Palestijn als sympathieke man en niet als terrorist een Israëlische film al een politieke lading bezorgt. Treurig.

Mountain

Regie Yaelle Kayam
Met Shani Klein, Avshalom Pollak
Te zien in Filmhallen, Rialto

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden