Plus

Moslima's schetsen portret van zichzelf in voorstelling Zeventien

In de voorstelling Zeventien schetsen vijf moslima's een portret van zichzelf. Over hun dromen, maar vooral over het beeld dat ze van zichzelf hebben. "Ik besefte: ik ben zoveel meer dan alleen moslim."

Ayisha Siddiqi speelt een scène uit haar favoriete Bollywoodfilm na. De kip speelt de rol van de man.Beeld Phile Deprez

Hoewel de voorstelling van het Zuidelijk Toneel Zeventien heet, zijn de vijf jonge vrouwen die leeftijd al gepasseerd. Ayisha Siddiqi is met haar 26 jaar de oudste. Zij deelt het toneel met Elem Çilingir (23), ¿eyda Bahadin (18) en Tu¿çe Yavuz (19). Van Sanaz Mohammadi (23) is in de voorstelling alleen de stem te horen.

"De naam Zeventien staat symbool voor een overgangsfase," zegt regisseur Eva Line de Boer (29). "Tussen meisje en vrouw, tussen verschillende culturen in." De voorstelling begon als een vrouwelijke tegenhanger van De Man Is Lam, over mannelijkheid, maar ontwikkelde zich tot iets geheel eigens.

Eerlijke portretten
"In plaats van alleen over vrouw-zijn, gaat het nu meer over de manier waarop deze meisjes zichzelf in beeld willen brengen; en de vraag of ze dat überhaupt wel weten. Ze willen vooral niet worden gezien als één ding. De portretten zijn eerlijk en gebaseerd op eigen verhalen, op wat ze mooi vinden en graag willen delen."

Het decor sluit hierbij aan: ieder meisje heeft een eigen kubus die ze zelf heeft ingericht en vormgegeven. "Het idee was om ieder een eigen kamer te geven."

Zo heeft de kubus van Elem Çilingir drie lagen. "Dat past bij haar. Zij is een soort kameleon die er elke dag anders uitziet. Ze wil niet in een hokje te vangen zijn." Siddiqi's kubus heeft een kippenhok met daarin een levensechte kip. Het dier doet haar denken aan Pakistan, haar land van oorsprong.

Persoonlijke thema's
De verhalen hebben persoonlijke thema's. Waar Çilingirs verhaal draait om het hebben van meer dan één identiteit, vertelt Yavuz over de onbewuste discriminatie die ze ervaart wanneer haar omgeving na een aanslag uitgerekend háár vraagt wat ze ervan vindt.

Bij Siddiqi draait alles om haar fascinatie voor de liefde, en dan met name uit de Bollywoodfilms. Vanuit de droom Bollywoodactrice te worden, speelt ze een scène na uit haar lievelingsfilm Kuch Kuch Hota Hai. In deze scène, waarin twee jeugdgeliefdes op ultiem romantische wijze worden herenigd, speelt de kip de rol van de man.

De kuise en monogame liefde waar Siddiqi naar streeft, mist ze soms in Nederland.

"Ik weet dat die Bollywoodliefde niet bestaat en dat het naïef is erin te geloven, maar in onze cultuur is het heel normaal om zo intens lief te hebben - liefde waarin de ander op de eerste plek komt. In Nederland is het in mijn ervaring lastiger die te vinden. Mensen gaan hier sneller vreemd of gaan makkelijker van de één naar de ander."

Meerduidig beeld
In de verhalen zetten de jonge vrouwen een meerduidig beeld van zichzelf neer. "Toen ik gevraagd werd voor een voorstelling over moslimmeisjes, dacht ik: natuurlijk is het belangrijk dat we het hierover hebben," zegt Siddiqi, "maar hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik besefte dat ik zoveel meer ben. Moslim zijn is slechts een onderdeel van mij. Mensen stoppen je graag in een hokje, zodat ze denken te weten wie je bent. Maar ik weet zelf niet eens wie ik ben."

Aan het einde van de voorstelling blikken de meisjes terug op hun eerste ontmoeting en de vooroordelen die ze over elkaar hadden. "Daarin pak ik mezelf terug," zegt Siddiqi. "Toen ik de anderen voor het eerst zag, dacht ik dat ze allemaal Turks waren. Ook ik plaats mensen in hokjes."

Het uitnodigende van Zeventien is volgens De Boer dat de voorstelling allesbehalve belerend is, maar juist kwetsbaar en toegankelijk. "We kunnen nooit alle kanten van iemand laten zien," zegt De Boer. "Ik denk dat het belangrijk is dat mensen leren om open te kijken. Jezelf een alternatief leven kunnen indenken. Dat is altijd zo in mijn werk en theater, maar bij Zeventien in het bijzonder."

Zeventien, Theater Bellevue, dinsdag en woensdag, 20.30 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden