Review

Monsters ***

null Beeld

Regie: Gareth Edwards
Met: Scoot McNairy, Whitney Able, Mario Zuniga Benavides

De Britse film Monsters herinnert aan het succesverhaal achter El mariachi (1992) en The Blair Witch project (1999). Met een minimum aan middelen en een flinke dosis creativiteit levert debutant Gareth Edwards een film af die de beperkingen van het budget met gemak ontstijgt. Edwards kreeg een warm onthaal in Hollywood, waar hij nu aan een nieuwe Amerikaanse versie van het Japanse reuzenmonster Godzilla werkt.

De film is gesitueerd in Mexico en speelt zes jaar na een ongeluk met een Nasa-sonde. Sinds de crash wordt het land geplaagd door gemuteerde zeemonsters en Amerikaanse bombardementen.

Een Amerikaanse persfotograaf krijgt van zijn uitgever de opdracht diens dochter uit het rampgebied te loodsen, waarop de twee een hachelijke tocht naar Texas ondernemen.

Edwards draaide de geïmproviseerde reisfilm zonder opsmuk in Midden-Amerika en voegde later digitale trucages toe. Die aanpak verhoogt de authenticiteit en geeft de film een uniek en sfeervol karakter. De twee professionele Amerikaanse acteurs werken goed in de speelse scènes met de lokale bevolking en lijken in hun stuurse onderlinge verhouding vooral niet in romantische clichés te willen vervallen.

Met de politieke lading hinkt de maker ook op twee gedachten: hij plaatst een enorme vestingmuur op de Mexicaans-Amerikaanse grens, maar wil daar geen punt mee maken. Edwards laat zijn helden wel terloops constateren dat het militair ingrijpen meer leed veroorzaakt dan de fascinerende creaturen, en lijkt daarmee te betogen dat de echte monsters mensen zijn. In District 9 werd het thema een stuk scherper en bevredigender aangekaart. (Bart van der Put)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden