Review

Monsieur Lazhar ***

null Beeld

Regie: Philippe Falardeau
Met: Mohamed Fellag, Sophie Nélisse

Van alle doodsoorzaken hakt zelfmoord er misschien wel het hardst in bij de nabestaanden. Vooral als de zelfmoordenaar midden in het leven leek te staan. Helemaal pijnlijk wordt het als de zelfmoordenaar een populaire docente is, die zich verhangt in haar klaslokaal.

Hoewel de overledene nog amper begraven is, dient zich al een plaatsvervanger aan: meneer Lazhar. Hij stelt zich bij zijn sollicitatiegesprek aan de directrice voor als een Algerijnse onderwijzer met een permanente verblijfsvergunning.

In het voor een Oscar genomineerde Monsieur Lazhar van de Canadees Philippe Falardeau blijkt gaandeweg dat die voorstelling van zaken niet klopt, maar zijn bewering dat hij van kinderen houdt blijkt wel bonafide te zijn.

Met grote toewijding probeert hij zijn pupillen weer bij de les te krijgen na de traumatiserende dood van hun leraar. Bachir Lazhar, die zelf in het totalitaire Algerije de nodige trauma's opliep, is een vreemde eend in de bijt op de moderne Canadese school.

Heel ouderwets zet hij de bankjes van zijn achtstegroepers achter elkaar, vrolijke werkstukken van de leerlingen ontbreken aan de muren en zijn leerplan bestaat vooral uit het afnemen van toetsen en het klassikaal lezen van het (moeilijke) proza van Balzac.

In weerwil van het schoolbeleid, dat de rouwverwerking van zijn klas geheel in handen legt van een schoolpsycholoog, gaat Lazhar de dialoog aan met zijn pupillen. Vooral de twee kinderen die hun dode leerkracht met aan het plafond zagen bungelen probeert hij aan de praat te krijgen.

Regisseur en scenarist Falardeau kan de onorthodoxe aanpak van de vormelijke, belezen en voorkomende immigrant Lazhar alleen geloofwaardig maken door de schoolleiding en de psychologe af te schilderen als onnozele en wereldvreemde karikaturen.

De schildering van enkele veeleisende ouders is de karikatuur zelfs ver voorbij. Dat de film desondanks kan boeien is te danken aan het gedoseerde vertelritme, enkele goed geschreven dialogen en de
uitstekende spelregie van de kinderen.

De intieme scènes waarin de twee ooggetuigen hun ervaringen bespreken zijn vrij van de schematische tegenstellingen die Philippe Falardeau verder juist zo zwaar aanzet. (Fritz de Jong)

Vandaag in Het Parool: 'In Algerije is nooit iets normaal'
Interview met Philippe Falardeaus maker van Monsieur Lazhar

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden