Plus

Monica Geuze: 'Het is niet mijn taak kinderen van 8 op te voeden'

Ze had journalist willen worden, ze werd vlogger. Monica Geuze (22) is aanbeland bij vlog 836 en heeft inmiddels ruim 300.000 abonnees op haar YouTubekanaal. Deze week bracht ze My Way uit, een autobiografie. Op papier.

Monica Geuze: 'Ik snap echt wel dat het beroep een beetje narcistisch oogt, maar moet ik ermee stoppen omdat andere mensen denken dat ik mezelf te interessant vind?' Beeld Renate Beense

'Waarschijnlijk is dit de tiende keer dat ik mijn eerste vlog opneem, maar ik weet niet goed hoe ik het moet gaan doen. Mijn idee is om alles wat ik doe vast te leggen op video. Ik heb vandaag nog niet zoveel gedaan, maar dat hoort ook niet op een zondag, vind ik. Ik ga maar eens beginnen met mijn kamer opruimen."

Op 26 augustus 2014 opende Monica Geuze met deze tekst haar eerste vlog. Ruim 2,5 jaar later heeft ze ruim 300.000 abonnees op haar YouTubekanaal. Ze is daarmee, ook volgens onderzoek van financieel dienstverlener Deloitte, één van de invloedrijkste personen op het uitgavepatroon van kinderen van 10 tot 12 jaar.

Dagelijks post Geuze vlogs over vreetkicks, ­make-up, bad hairdays en schitterende tripjes naar schitterende landen. Het perfecte leventje, ware het niet dat ze bijvoorbeeld ook het verdriet over haar gescheiden ouders, haar doodsangst voor een muis in haar kamer en, summierder, het verbreken van haar relatie met Lil' Kleine en het opbloeien van een nieuwe liefde deelt op haar kanaal. Samen met Enzo Knol staat ze voor een nieuwe generatie, die geen tv, maar video's op YouTube kijkt.

En nu is er een boek, een autobiografie nog wel. Van papier.

Wat ouderwets.
"Dat denken meer mensen. Ik heb altijd journalistiek willen studeren, maar ik lag liever in bed, ging niet vaak naar school. Op enig moment ben ik gaan vloggen. Nu leende het moment zich om een boek te schrijven. En eerlijk: het viel me op momenten best even tegen. Het is fucking veel werk, je schrijft niet even een boek in een paar dagen. Dat heb ik, door eigen naïviteit, onderschat."

Was je zenuwachtig voor de boekpresentatie? Je staat ineens tegenover mensen die je normaliter bereikt via je camera.
"Ja, niet normaal. Ik heb heel wat wodka-spa roods weggetikt. De laatste keer dat ik zo zenuwachtig was, was rond mijn zwemdiploma. In dit geval kwamen de zenuwen vooral door het boek, waar ik echt trots op ben, maar op evenementen als Veed (YouTubefestival, red.) is het altijd even ongemakkelijk."

"Ik zie normaal gesproken getalletjes - dat zijn geen mensen. Ik heb een tracker op mijn telefoon; die staat altijd open. Daarop zie ik dat er bijvoorbeeld weer 300 volgers bij zijn gekomen. Oké, yes. Maar als ik 300 mensen voor mij zie staan die me volgen, voelt dat even best vreemd."

Heb je een slechte dag als er volgers weglopen?
"Sinds ik ben begonnen, is het aantal volgers nooit minder geworden. Op YouTube zie ik wel­eens dat er de ene maand 15.000 abonnees bijkomen en een maand later maar 10.000. Dat doet toch een beetje pijn. Heeft ook te maken met onze generatie: we zijn obsessief bezig met waardering."

Je schrijft in het boek: tot twee jaar geleden was ik altijd ongelukkig en soms depressief.
"Er is nogal wat veranderd de afgelopen jaren. De laatste tijd sta ik daar best vaak bij stil. Ik kan me niet meer voorstellen hoe het voelt om zó ongelukkig te zijn. Alles wat ik doe, vind ik leuk. Ik heb alles in eigen hand."

Was dat wat je zocht toen je ging vloggen?
"Nee, joh. Toen ik begon, werkte ik nog in de Bagels & Beans en in een kledingzaak. Ik kwam rond van 400 euro per maand. Dat is wat je doet met een vmbo-diploma, je kunt niet eeuwig je handje op blijven houden. Ik had helemaal niet het idee dat ik ooit zou kunnen leven van het vloggen. Op een gegeven moment kreeg ik inkomsten uit het dj-werk dat ik deed. We maakten toffe dingen mee en ik dacht: misschien is het leuk om dat vast te leggen."

Je werkte als dj voor onder anderen Ronnie Flex, die je toevallig leerde kennen op één van de spaarzame momenten dat je op school was.
"Ja, toeval. Dj is een groot woord, hoor, tijdens optredens drukte ik voor Ronnie op de play-knop. In de rest van de tijd maakte ik vlogs. Op een moment zag ik dat ik in een maand net zoveel verdiend had via YouTube als in de kledingwinkel. Ik ben meteen fulltime gaan vloggen. Daarna ben ik ook gestopt met dj'en. Ik maak het liefste video's, waarom de fuck zou ik dan van 2 tot 3 's nachts in een boerenschuur gaan draaien?"

"Als ik met Ronnie was, lag het anders, maar als ik alleen dj-klussen deed, interesseerde het de mensen geen bal wat ik draaide. Dan komt echt de puber in mij naar boven: als het jullie niks boeit, dan mij ook niet. Ging ik kutmuziek draaien. Op een gegeven moment zei mijn manager: stop er toch mee. Er viel een grote inkomstenbron weg, maar dat vind ik niet erg."

Ook in die categorie: je bent onlangs gestopt bij Concentrate, een populair YouTubekanaal van RTL. Je hebt RTL niet nodig.
"Dat is nooit zo geweest. Vanaf het begin had RTL de YouTubers harder nodig dan andersom. Ik vind het overigens best wel jammer dat ik daar gestopt ben. Het hele kanaal gaat nu op de schop, het wordt fucking vet."

"Er worden nu formats op de personen geschreven, maar de afgelopen twee jaar was het vaak tot op het laatste moment onduidelijk wat we gingen filmen op een draaidag. Stond ik op een donderdag ineens tulpenbollen te planten. Ik dacht: wat is dit voor shit? En daardoor kreeg ik dan mijn eigen video van de dag niet op tijd online. Toen heb ik ervoor gekozen te stoppen."

Is tv-werk überhaupt een ambitie?
"Nee, eigenlijk niet. Ik vind entertainen vooral heel leuk. En ik ga niet ontkennen dat ik ook gefocust ben op geld verdienen. Als ik meer kan verdienen met mijn YouTubekanaal dan met tv-werk waarvoor ik ook nog tientallen draaidagen heb, maak ik liever video's in mijn woonkamer. De kans is vrij aanwezig dat ik zo ook nog eens meer mensen bereik. Tv-werk lijkt me alleen leuk als het iets is wat echt bij me past. Ik ga het niet alleen doen om op tv te komen, want eerlijk gezegd maakt me dat echt geen zak uit."

Hoe vind je dat tegen vloggers wordt aangekeken?
"Er wordt makkelijk gezegd: o, dat is een YouTuber, die filmt een beetje zijn of haar eigen leven, wat stelt dat voor? Dat zeggen mensen die niet weten wat vloggen inhoudt. Dat kan, want het is een nieuw beroep. Ik kan me daar niet aan storen. Ik ben niet iemand die de drang voelt dat te corrigeren. Als jij denkt dat ik de ­hele dag in mijn nest lig, mag je dat denken."

Er is geen formule voor een succesvolle vlog, schrijf je.
"Het begint met op reguliere basis posten, zodat je kijkers daarop vertrouwen. Verder heb ik inderdaad geen idee waarom mensen graag naar mijn video's kijken. Ik word vaak gevraagd om eens koffie te drinken, zodat ik kan uitleggen hoe het moet. Wat denk je dat ik gedaan heb?"

"Je kunt niks anders doen dan een camera kopen en beginnen. Ik snap echt wel dat het beroep een beetje narcistisch oogt, maar moet ik ermee stoppen omdat andere mensen denken dat ik mezelf te interessant vind? Ik zie de vlogs al een tijdje niet meer als mezelf, maar als een zakelijk product dat ik uitbreng."

Het merk Monica Geuze.
"Ja, raar hè? Het is een beetje zo gegroeid. Je kent het gevoel wel, dat je videobanden van vroeger terugkijkt en bijna over je nek gaat van het stemgeluid dat je produceert. Nou, dat had ik ook altijd. Maar als je elke dag een video van jezelf edit, heb je dat gevoel niet meer."

Vind je vloggen zelf een narcistisch beroep?
"Ik vind het vooral lastig dat het altijd over mezelf móét gaan. Als ik in samenwerking met een merk een video maak die niet aan mijn persoonlijke voorkeur is gebonden, levert dat minder views op. Als ik kijk naar Kim Kardashian wil ik ook geen video zien waarin ze een make-upmerk ophemelt. Ik wil zien wat ze die dag doet. Als make-uppen daarbij hoort: prima."

Ik denk dat McDonald's een goede aan je heeft, wat dat betreft. Er gaat nauwelijks een vlog voorbij waarin je niet even een burgertje hapt.
"Haha, ja. Dat past heel goed. Ik maak pas sinds kort video's voor ze, daarvoor kwam ik er gewoon heel vaak. Zo moet een samenwerking zijn, denk ik. Ik zou ook nooit een campagne van Burger King hebben aangenomen. Niemand gelooft het. Ik zie weleens YouTubers die wekelijks met vijf verschillende merken samenwerken. Dat is echt niet handig."

Monica Geuze: 'Het begrip privé bestaat bijna niet meer' Beeld Renate Beense

Voor merken is jouw invloed voordelig. Tegelijkertijd krijg je kritiek als je fillers in je lippen laat spuiten, om je voorbeeldfunctie naar kinderen. Zelf zeg je: 'Ik heb nooit gevraagd om een voorbeeldfunctie.' Is dat niet te makkelijk?
"Ik vind het gewoon lastig. Ik film gewoon mijn leven. Als je tegen mij zegt dat ik niet het goede voorbeeld geef, neem je blijkbaar al geen voorbeeld aan mij. Helemaal prima. Ik denk niet dat het mijn taak is om kinderen van 8 op te voeden. Daar zijn ouders toch voor? Justin Bieber die drugs gebruikt is ook een slecht voorbeeld, maar hij is ook gewoon jong."

Toen je met Fred van Leer een paar wijntjes dronk in Rotterdam en daarna de auto in stapte naar Amsterdam, kreeg je veel kritiek.
"Ja, ja. Ik heb die video's ook teruggekeken en het is niet handig. Tegelijkertijd denk ik ook: er gaat niemand dronken rijden doordat ik na twee wijntjes nog in de auto stap. Doordat Fred voortdurend filmde, leek het of ik meer had gedronken. Zoiets wordt meteen een relletje. Dat neem ik mee naar een volgende keer."

"Ik ben pas 22, ik moet ook nog steeds leren. Er staat een vlog online waarin ik het heb over de scheiding van mijn ouders. Ik zit een half uur lang alleen maar te janken. Ik vind die vlog verschrikkelijk, maar het was wel hoe ik me op dat moment voelde. Ik krijg daar nog elke dag berichten over, ook van meiden in een soortgelijke situatie, die het helpt. Dan vind ik mezelf niet belangrijk genoeg om zo'n filmpje te verwijderen."

Alleen je huisadres is nog geheim.
"Nee, zelfs dat niet meer. Soms hangen er ineens briefjes op mijn deur. Mensen doen dat met goede bedoelingen, maar ik kan daar af en toe wel moe van worden. Het begrip privé bestaat bijna niet meer. Toen het uit ging met Jorik (Lil' Kleine, red.) wilden mensen dat ik alles daarover vertelde, terwijl ik daar toen geen zin in had. Nu met Lars (Veldwijk, red.) ben ik veel opener over mijn relatie. Als je het geheimhoudt, willen mensen er meer over weten."

Er is niets meer geheim?
"Het is niet dat ik ga filmen als ik op de wc zit of seks heb, maar daarbuiten mag je alles zien."

Socialblade.com, een website die YouTube-statistieken bijhoudt, schat jou over 5 jaar op 800.000 abonnees.
"Echt? Ik hoop dat het sneller gaat. Als ik over vijf jaar pas op 800.000 zit, gaat het niet heel goed. Tegen die tijd wil ik over het miljoen zitten. Daar praten we ook wel over in strategievergaderingen. Wat vind je leuk? Wat zijn je dromen? Wat wil je komend jaar verdienen?"

Zijn dat miljoenen?
"Nee." Met een glimlach: "Nog niet."

CV
Geboren 27 maart 1995, Zwijndrecht
Opleiding Theaterhavo (niet afgemaakt), vmbo
Loopbaan Dj voor de Lefensmannen (o.a. met Ronnie Flex); vlogger; scoorde in 2015 een hit met Laten gaan (met Ronnie Flex, Mafe, Abira, Frenna en Emms). In 2016 kwam Nu of nooit uit (met Ruben Annink en Jonna Fraser).

Opgebiecht
Leermeester: "Ali B, hij heeft Spec, mijn managementbureau, opgericht. Hij is er altijd bij tijdens de strategiemeetings. Als hij niet kan, moeten die op een ander moment worden gepland. Als je iets wil, kan hij precies vertellen hoe je het kunt bereiken. En door ­Mascha Feoktistova van Beautygloss (bijna 600.000 abonnees) ben ik ooit begonnen met vloggen."

De beste uit het vak: "Ik kijk erg op tegen Desi Perkins; zij maakt make-upvideo's en supervette vlogs van haar vakanties. Met drones enzo. Ik heb ook weleens gedacht aan drones, maar de grachten van Amsterdam heeft iedereen al honderd keer gezien."

De slechtste uit het vak: "Personen die succes willen behalen over de rug van andere mensen."

Het beste advies gegeven: "Ik ben iemand die juist vaak advies geeft aan vriendinnen. Ik vraag er niet zo vaak om."

Het slechtste advies: "Dat ik naar de theaterhavo moest. Dat was verschrikkelijk."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden