Mondain Amsterdam moet ontwerpers Oilily inspireren

ALKMAAR - Oilily, producent van dames- en meisjesmode verlaat het hoofdkantoor op het bedrijventerrein in Alkmaar en ruilt dat in voor een nieuwe vestiging in in mondain Amsterdam.
Amsterdam-Noord wàs het dorp bij de hoofdstad. Nu is het hip. In het spoor van reclame- en mediabedrijven kiest Oilily vanaf oktober domicilie aan de 'andere' kant van het IJ. Een passende omgeving voor een onderneming met eigentijdse boetieks in wereldsteden als New York, Milaan, Tokio, Beverly Hills en Peking.

Het hoofdkantoor van het concern dat wereldwijd zeventig eigen vestigingen heeft en meer dan duizend verkooppunten, verlaat een bedrijventerrein van dertien in een dozijn en lanceert straks zijn mode vanuit een strak glazen gebouw op een voormalig platform van hijskranen voor de scheepsindustrie.

De directie ziet de (deels) authentieke behuizing langs de oevers van het IJ als een inspirerende omgeving voor de ontwerpers en ander personeel. Toch zijn het niet louter gevoelsmatige redenen om na bijna een halve eeuw Alkmaar te verlaten, legt directeur Jeroen Bik uit. ''Driekwart van de personeelsleden woont in of bij Amsterdam. Dus waarom in deze tijd van files dan niet het werk daarnaar toe brengen? Met de pont zitten we enkele minuten van het Centraal Station.''

''Het huurcontract voor dit gebouw loopt af. Door gebruik te maken van groene energie, IJ-water voor de koeling bijvoorbeeld, kunnen we flink op de kosten besparen.'' De indeling van de hoofdvestiging wordt heel anders dan die op industrieterrein Beverkoog in Alkmaar. ''Hier zijn veel afzonderlijke kantoren, dat leidt tot hokjesgeest en niet tot het bouwen van een team. In de nieuwe vestiging, Kraanspoor, krijgt het bedrijf een ruimte van duizend vierkante meter. Het wordt een plaats voor samenkomst met veel flexwerkplekken, want we geloven in thuiswerken. De communicatietechniek maakt dat voor verschillende functies mogelijk. In hun eigen omgeving zijn mensen productiever omdat ze geconcentreerder kunnen werken.''

Onder de directie van Bik heeft het hoofdkantoor de leiding steviger in handen. Hij constateerde bij zijn komst, iets meer dan een jaar geleden, dat nogal wat landen een eigen koers voeren: ''Er waren wel vijf Oilily's.'' Uit merkoogpunt en kostenoverwegingen acht hij dat ongewenst. Bik stelt dat momenteel alle winkels vrijwel het zelfde assortiment in de schappen hebben. ''Wel zullen er, afhankelijk van de oppervlakte, verschillen zijn in het aantal gepresenteerde artikelen.''

In de centralisatie past ook de restyling van alle vestigingen. Alle winkels van Oilily over de gehele wereld worden volgens het zelfde concept ingericht. ''De opnieuw ingerichte winkels in Nederland laten al een forse omzetstijging zien'', aldus Bik. Volgens hem gaat het sowieso na de bezuinigingsoperatie van de afgelopen jaren, met tientallen gedwongen ontslagen, weer goed met het bedrijf.(GPD)

Oilily verhuist naar Amsterdam-Noord. Foto Floris Lok Beeld
Oilily verhuist naar Amsterdam-Noord. Foto Floris Lok
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden