Mona Lisa komt met barbecuesaus tot leven

Geheel nieuw is het fenomeen niet: de kunstenaar die het tafelblad gebruikt als doek en wat erop staat als materialen om mee te schilderen. In Julian Schnabels biopic Basquiat (1996) zie je hoofdrolspeler Jeffrey Wright in de weer met ahornsiroop, een menukaart en een vork. Binnen een minuut maakt hij een portret van serveerster Claire Forlani, op wie hij indruk probeert te maken.

Beeld VIVI MAC

Dat hij daarin slaagt, verrast de kijker niet. Het is, helemaal als je het voor je ogen ziet gebeuren, een tot de verbeelding sprekende handeling. Maar waar het in de film slechts een incident betreft en Jean-Michel Basquiat al snel de muren van New York en vervolgens het canvas als medium kiest, tilt de Franse Vivi Mac het procedé eigenhandig naar een hoger plan. Ze heeft het zelfs tot haar persoonlijke stijl gemaakt.

Als ondergrond gebruikt de Française bij voorkeur dienbladen. Haar schildersbenodigdheden bestaan uit niet meer dan een rietje en de (ingedikte) vloeistof van haar keuze. Ze maakt portretten, maar niet naar levende modellen. Als onderwerp graaft ze in het collectieve geheugen en diept daaruit de beeltenissen van beroemdheden op.

Zo schilderde Vivi Mac Amy Winehouse met wijn, Jack Sparrow met rum, Bruce Lee met melk en Martin Luther King met koffie. En ook minder voor de hand liggende materialen werden onder haar vaardige handen tot goed lijkende gezichten gevormd. Met ijs en zout maakte ze een portret van rapper Ice Cube, met honing van Eminem en met barbecuesaus beeldde ze Mona Lisa uit.

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden