Mogelijk einde oefening voor AutoRAI

De AutoRAI 2013 is onzeker geworden. Er hebben zich veel te weinig grote automerken gemeld die standruimte willen huren in de Amsterdamse RAI. Volgens beursmanager Joost 't Hooft is van het minimaal vereiste vloeroppervlak nog geen driekwart gevuld.

Een modeshow rond opgestelde auto's op een eerdere editie van de AutoRAI. Beeld ANP
Een modeshow rond opgestelde auto's op een eerdere editie van de AutoRAI.Beeld ANP

Morgen zal de beurs een laatste offensief beginnen om nog enkele grote auto-importeurs over de streep te trekken. Komen die niet, dan is het nog deze week einde oefening voor dit grootste auto-evenement in Nederland. 'De komende dagen moeten de grote merken kleur bekennen. Het publiek verwacht nu een keer zoveel mogelijk merken.'

Door de slechte economische situatie betwijfelen veel merken of zij er wel goed aan doen schaars marketinggeld voor de Amsterdamse autoshow uit te geven. De kosten van een stand zijn enorm nu mensen dit jaar weigeren een nieuwe auto te kopen. 'Er zijn dit jaar 38 procent minder auto's verkocht en de vooruitzichten zijn zeer onzeker,' aldus 't Hooft.

Een stand op de AutoRAI kost een half tot twee miljoen euro.
Een ernstig probleem voor de AutoRAI is dat de Nederlandse importeurs steeds minder te zeggen hebben over deelname aan de beurs.

'Het zijn bij de grote merken steeds vaker de Europese hoofdkantoren in Frankrijk, Duitsland en Italië die beslissen of zij er geld in steken.' Het is de vraag of die merken Amsterdam nog wel als een belangrijke Europese beurs willen beschouwen, maar 't Hooft blijft optimistisch: 'Dat hangt vooral af van de economie.'

De beurs onderhandelt 'al maanden' met de grote merken. 't Hooft wil niet bevestigen of de grote drie, Ford, Opel en VW, al hebben toegezegd dat zij met een stand naar Amsterdam komen. 'Er moet nog wel een flink aantal grote merken meedoen,' wil hij er slechts over kwijt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden