Moet de Kerstman afvallen?

Moet de immer koekjes snaaiende Santa Claus van zijn slee komen en gaan schaatsen of fietsen? Foto AP Beeld
Moet de immer koekjes snaaiende Santa Claus van zijn slee komen en gaan schaatsen of fietsen? Foto AP

WASHINGTON - Het is een hoogoplopende discussie in een Amerika dat worstelt met overgewicht. Moet de Kerstman, van oudsher een gezellige dikkerd, afvallen om het goede voorbeeld te geven aan het toenemende aantal zwaarlijvige kinderen?

Moet de immer koekjes snaaiende Santa Claus van zijn slee komen en gaan schaatsen of fietsen? Zou hij niets eens kunnen gaan gewichtheffen met die zakken vol cadeaus? Ja, zegt Ernest Berger, president van Santa America, een vereniging van honderden professionele Kerstmannen. ''Mijn doel is de buikomvang van Santa Claus met 25 procent te verminderen,'' liet de belangenbehartiger in een interview met de Washington Post weten.

Ook de Amerikaanse 'Orde van Kerstmannen met echte baarden' riep haar leden al op om af te slanken.

Naar schatting een derde van alle Kerstmannen in Amerika lijdt aan vetzucht. Nog eens een derde zou last hebben van overgewicht. De Amerikaanse inspecteur voor de gezondheidszorg, Steven Galson, waarschuwde twee jaar geleden al dat Santa een beter rolmodel moet zijn in een land waar obesitas een epidemie is geworden. Hij oogstte vooral hoongelach. ''Laat Santa met rust,'' luidde de reactie.

Dit jaar heeft de discussie een nieuwe impuls gekregen door een recent artikel in British Medical Journal. De wetenschapper Nathan Grills beweert daarin dat Santa een verkeerde invloed heeft op 'miljoenen levens'. Hij zou onder andere het beeld versterken dat dik synoniem is voor 'vrolijkheid en gezelligheid', aldus Grills.

De onderzoeker wijst erop dat Santa Claus als enige fictieve persoon een grotere naamsbekendheid heeft onder kinderen dan Ronald McDonald, de clown van de hamburgerketen. ''Als Ronald McDonald zo effectief is in het verkopen van hamburgers, dan moeten we van Santa verwachten dat hij het tegenovergestelde doet.''

Andere critici wijzen er bovendien op dat Santa niet altijd te zwaar is geweest. Pas in de jaren dertig, ten tijde van de economische depressie, begon Coca-Cola als eerste de Kerstman af te schilderen als een dikkerd. Santa zou daarmee hoop op betere tijden belichamen.

Onder invloed van de tabaksindustrie begon de Kerstman later ook nog sigaren en pijp te roken.

De rokende Santa is inmiddels verdwenen en hetzelfde moet gebeuren met de dikke Santa, maar Amerikaanse Kerstmannen staan niet te juichen, hebben de belangenverenigingen gemerkt. ''Overgewicht blijkt een taboe in de wereld van Santa,'' aldus Ernest Berger, president van Santa America. (FRANK HENDRICKX)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden