Moederbedrijf van Thuisbezorgd naar de beurs

Takeaway.com, het moederbedrijf van maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, gaat naar de beurs in Amsterdam.

Een bezorger van Thuisbezorgd.nl verwerkt een bestelling. Beeld anp

Dat maakte de onderneming dinsdag bekend, nadat geruchten over een beursnotering al langer de ronde deden.

De onderneming wil zo'n 175 miljoen euro aan nieuw kapitaal ophalen, bedoeld om schulden af te lossen en te investeren in zowel bestaande activiteiten als mogelijke overnames.

De beursgang zal in de komende weken plaatsvinden, afhankelijk van onder meer de marktomstandigheden. De bestaande aandeelhouders, onder wie twee durfinvesteerders, bieden ook stukken aan. Topman en oprichter Jitse Groen blijft grootaandeelhouder, maar zal geen controlerend belang hebben, zei hij in een toelichting.

Negen landen
In augustus verkocht Thuisbezorgd, dat sinds dit jaar in Amsterdam is gevestigd, zijn Britse activiteiten aan branchegenoot Just Eat, nadat het eerder die maand juist de activiteiten in de Benelux van de Britten overnam.

Takeaway.com werd opgericht in 2000 en is in negen Europese landen actief. Naast Nederland zijn dat onder meer Duitsland, België, Oostenrijk en Polen.

In totaal bestelden klanten vorig jaar zo'n 34 miljoen maaltijden ter waarde van bij elkaar 651 miljoen euro via de websites van het bedrijf. Die bestellingen leverden Takeaway.com een omzet op van 77 miljoen euro, twee derde meer dan een jaar eerder.

Duitsland
Die groei is mede te danken aan overnames. Winstgevend is het bedrijf nog niet. Het bedrijfsresultaat (ebitda) was vorig jaar 13,8 miljoen euro negatief, het nettoverlies bedroeg 19,6 miljoen euro.

Met name in Duitsland drukken hoge marketingskosten het bedrijf nog diep in de rode cijfers. "Wij richten ons op de massa," zei topman Groen. "We gaan er vanuit dat iedereen wel minstens één keer per jaar een maaltijd bestelt. Maar om iedereen te bereiken heb je wel televisiereclame en grote billboards nodig."

Schuldenvrij
Daarom blijven de marketingkosten voorlopig toenemen. Dat geldt zeker voor Duitsland, waar de omslag naar online eten bestellen later is begonnen dan bijvoorbeeld in Nederland. Daar valt dus nog veel te winnen voor het bedrijf.

"Wij zijn daar nu al de grootste speler, maar behalen in eigen land nog altijd meer omzet," aldus Groen. Takeaway.com verwacht dat binnen twee tot drie jaar de omzet zo sterk zal zijn gegroeid, dat in ieder geval het bedrijfsresultaat positief is, zowel voor de Duitse tak als voor het gehele bedrijf. Het is de bedoeling dat de onderneming na de beursgang geheel schuldenvrij is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden