Modeshow Parijs chic met 'n tikje grunge

De kredietcrisis is overal. Ook het modebeeld wordt erdoor beïnvloed, blijkt op de catwalks in Parijs. Dries Van Noten is een ontwerper die zich nog steeds ontwikkelt. Toch toont ook hij zich dit jaar gereserveerd. Terwijl hij eerder minstens zes printjes in één outfit stopte om zijn verhaal te vertellen, houdt hij het dit keer grotendeels bij effen kleuren.

Met mosgroen, oudroze, steenrood, roestig oranje en mosterdgeel wil de ontwerper refereren aan de schilderijen van Francis Bacon. De paar printjes díe dit weekeinde in Parijs wel de catwalks halen - panter en luipaardmotief - hadden in combinatie met de paillettenjasjes zomaar ordinair kunnen zijn. Maar Dries Van Noten kleedt dames. En dat weet hij goed.

Lanvin heeft voor de show kosten noch moeite gespaard. Groots en meespelend, op een imposante locatie met een bijzonder lange catwalk, een poort van donkerrode rozen en met hapjes en drankjes vooraf. Maar Lanvin heeft dan ook een naam hoog te houden. Het is één van dé toonaangevende labels van dit moment.

Wie Lanvin draagt - en dat ziet alleen de kenner want Lanvin doet niet aan zichtbare logo's - weet wat speelt in de mode. De jeanscollectie die het merk vorig jaar lanceerde in samenwerking met het Zweedse label Acne, was bij Azzurro Due binnen een week uitverkocht.

Voor de komende winter speelt hoofdontwerper Alber Elbaz op safe met ingetogen chic: soepelvallende kleding in kleuren zoals zwart en legergroen. Ogenschijnlijk simpel, maar een ontwerper heeft niet zomaar alle plooien op de juiste plek.

Er zijn dunne riempjes voor een damesachtig accent en naar buiten gekeerde naden voor net dat tikje underground. Een paar kledingstukken zijn bewerkt met overdreven veel Swarovskistenen en bont. Zie het zo: Lanvin denkt óók aan de Russische markt.

Bernhard Willhelm stuurt een paar van zijn modellen met dollarbiljetten en kartonnen poppenhuizen op het voorhoofd geplakt de catwalk op - vooralsnog de meest letterlijke verwijzing naar de kredietcrisis.

Nu is deze ontwerper altijd goed voor een beetje komedie. Maar van komedie alleen kunnen Willhelm en zijn medewerkers niet leven; behalve de paar dollarbiljetten en poppenhuizen dragen de modellen zwierige lange jurken, opengewerkte tops en stoere schoenen met gespen. Tikje grunge - het woord is in deze modeweek al vaker gevallen. (BREGJE LAMPE)

Meer foto's zien van de Paris Fashion Week? Klik hier:
www.parool.nl/Fashionweek

Dries Van Noten is een ontwerper die zich nog steeds ontwikkelt. Terwijl hij eerder minstens zes printjes in één outfit stopte, houdt hij het dit keer grotendeels bij effen kleuren. Foto EPA Beeld
Dries Van Noten is een ontwerper die zich nog steeds ontwikkelt. Terwijl hij eerder minstens zes printjes in één outfit stopte, houdt hij het dit keer grotendeels bij effen kleuren. Foto EPA

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden