Plus

Modelabel Teym brengt elk jaar één 'perfect' kledingstuk uit

Maxime Cartens (28) bouwt met haar modelabel Teym aan een tijdloze garderobe. Stuk voor stuk: na de perfecte parka, tas en trui lanceert ze maandag het perfecte joggingpak.

Voor het joggingpak is het model uniseks, maar is alles - de trui, de broek en het vest - in twee lengtematen verkrijgbaar. Beeld Teym

Het kantoor met showroom van Maxime Cartens modemerk Teym op de Nieuwezijds Voorburgwal beslaat niet meer dan dertig vierkante meter.

En hoewel je zou denken dat die ruimte dan wel tot de nok gevuld moet zijn met jassen, tassen en truien, is dat niet het geval. Drie kledingrekken, twee ­bureaus en een werktafel - dat is alles.

In tegenstelling tot andere merken maakt Cartens niet elk seizoen een nieuwe collectie die de oude vervangt, maar brengt ze elk jaar één 'perfect' kledingstuk uit waarmee de al bestaande collectie - een parka, merinowollen trui en een leren tas - wordt uitgebreid.

Doel is om uiteindelijk tot een impeccable wardrobe te komen: een garderobe met twintig favorieten. Op haar lijst staan onder andere de perfecte blouse, schoenen, wollen jas, spijkerbroek, spijkerjas, pantalon en T-shirt.

Geen poespas
Nu is de beurt aan het joggingpak: een lang en een kort vest met capuchon, een trui met ronde hals en een broek. Alles verkrijgbaar in drie kleuren: camel, rood en donkerblauw. Het is het eerste product waar Cartens haar merknaam Teym zichtbaar op heeft gezet.

"Bij het ontwerpen strip ik het product van alle overbodige details. Bij de parka's waren dat bijvoorbeeld de pennenvakjes, losbungelende touwtjes en grote labels. Maar bij een joggingpak vind ik het logo wel een klassiek element, dus heb ik dat juist toegevoegd."

Naast het rek met de joggingpakken hangen de parka's: minimalistisch ontwerp en klassiek van kleur, op een suikerspinroze exemplaar na.

"Mensen verklaarden me voor gek, maar ik wilde één opvallende kleur toevoegen, juist om het fris te houden. En hij verkoopt ook nog."

Stijlvol en betaalbaar
Het is inmiddels vier jaar geleden dat Cartens de parka op de markt bracht. Het is het kledingstuk waar het allemaal mee begon. De Amsterdamse was zelf op zoek naar de perfecte parka: weinig poespas maar wel met capuchon, ­waterafstotend maar niet van plastic, warm, stijlvol én ­betaalbaar.

Het bleek een vrijwel onmogelijke opgave. Cartens, destijds accessoire-ontwerper voor Karl Lagerfeld, besloot het heft in eigen handen te nemen en zelf de perfecte parka te ontwerpen.

"Na mijn stage bij H&M en baan bij Karl Lagerfeld merkte ik dat het niet uitmaakt of je nou bij een fast of high fashion bedrijf werkt; als ontwerper ben je maar een klein schakeltje in het proces."

"Je krijgt niets mee van de ethiek van zo'n bedrijf. Ik wilde het systeem beter leren kennen. Het ­maken van de parka was daar een perfect moment voor."

Cartens ging op onderzoek uit. Ze vroeg familie en vrienden naar hun ideale parka, testte stoffen, en bezocht beurzen en ­fabrieken.

De suikerspinroze parka Beeld -

"Ik wil dat de kwaliteit hoog is, de lonen eerlijk en de prijs schappelijk. De stof haal ik bij dezelfde producent als Filippa K, de jassen worden gemaakt in een fabriek in Litouwen. Ik wil dat de fabrieken waarmee ik werk in Europa zijn, zodat ik altijd langs kan komen en de werkomstandigheden met eigen ogen kan zien."

Toen ze eenmaal de geschikte stof en fabriek had gevonden, begon het onderhandelen. "Om de prijs schappelijk te houden moest ik direct 250 stuks laten produceren. De fabrieksbaas vroeg hoeveel mensen ik in dienst had en ik heb me er doorheen gebluft."

"Ik deed alles in m'n eentje en had ook geen investeerders. Ik moest het doen met een ­lening van een particulier. Dat was best spannend, maar het ging gelukkig goed; de parka's sloegen aan."

De perfecte garderobe
Cartens wilde het bij de parka's houden, maar de volgende zoektocht diende zich alweer aan: de perfecte tas. Eentje die stijlvol is, maar waar ook een laptop in past. Wederom sloeg Cartens aan het ontwerpen en zo ontstond het idee voor de impeccable wardrobe.

"Niets is zo duurzaam als een kledingstuk dat je jarenlang met plezier draagt. Daarom staat stijl voor mij voorop. Ik wil dat je het écht graag aan wil. De parka's zijn gemaakt van nylon, dat is niet de meest milieuvriendelijke stof, maar gaat wel het langst mee."

"Duurzaamheid is op verschillende manieren te interpreteren. Ik kan wel biologische katoen gebruiken, maar als dat na een jaar al gaat pillen en je het weggooit, is dat ook niet duurzaam. Ik vraag me telkens af: hoe heeft iemand hier het langst plezier van?"

Om tot een antwoord te komen, vraagt ze vrienden, familie en mensen in de winkel het hemd van het lijf: wat is je lievelingstrui/-jas/-joggingpak? Hoe ziet deze eruit? Hoeveel heb je ervoor betaald? Wat maakt hem perfect?

Voor de merinowollen trui betekende dat dat hij niet mag pillen en al helemaal niet mag prikken. Qua model bleken mannen en vrouwen hetzelfde te willen, dus is de trui - in negen kleuren verkrijgbaar met col, zonder col of met een V-hals - uniseks.

Voor het joggingpak is het model uniseks, maar is alles - de trui, de broek en het vest - in twee lengtematen verkrijgbaar.

Geen restpartijen
Voor elk product duikt Cartens opnieuw het onderzoeksproces in. Niet alleen om alle wensen van haar (potentiële) klanten te vervullen, maar ook om de perfecte stof en ­fabrikant te vinden.

Beeld -

"De fabriek moet passen bij het product. De tassen worden in Italië gemaakt, de truien in Roemenië en de joggingpakken in Portugal. In Roemenië zijn ze nu al bezig met de vierde partij. Dat is ook fijn voor hen, want het product blijft hetzelfde. Ze hebben niet de druk van elk seizoen weer een compleet nieuwe collectie."

Nog een voordeel: in tegenstelling tot andere merken heeft Cartens niet te kampen met restpartijen. "Ik heb honderd procent minder verspilling, want alles blijft in de collectie. Daarom heb ik ook nooit uitverkoop."

Jammer, zullen koopjesjagers allicht denken. Maar volgens Cartens zijn de prijzen al op z'n scherpst. "Ik doe alles zelf, daardoor gaat er geen geld 'verloren' aan marges van tussenpersonen."

"Bovendien zijn de spullen tegen een eerlijk loon gemaakt door vakkundige mensen, zijn ze van ­hoge kwaliteit waardoor ze lang mooi blijven én zijn de ontwerpen tijdloos, dus kan je ze veel langer blijven dragen dan trendgevoelige kledingstukken."

Beeld -

Zichtbaarheid
Nadeel is dat het modelabel ook minder zichtbaar is: het wordt alleen in de showroom en online verkocht, dus je moet maar net van het bestaan afweten. Daar komt wat Cartens betreft vanaf donderdag verandering in: dan opent ze voor drie maanden een pop-upwinkel in de Staalstraat.

Het begin van meer? Wat de Amsterdamse betreft wel. "Hierna open ik een tiendaagse pop-up in Berlijn. Net als in Amsterdam staan mensen daar open voor duurzamere initiatieven en zijn ze bereid daar wat meer aan te besteden."

"Over drie jaar hoop ik in elk geval een vaste winkel te hebben in Amsterdam en misschien ook wel in Rotterdam. Daarna zou ik graag uitbreiden naar Berlijn, Londen en New York. Teym hoeft niet snel te groeien, wel duurzaam."

Teym is verkrijgbaar via www.teym.nl en vanaf donderdag 4 oktober in de pop-upwinkel, Staalstraat 20.

Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden