Modebewust Nederland verzamelt zich op 17e Fashion Week

Met de shows van Claes Iversen en Marga Weimans ging gisteren de zeventiende editie van de Amsterdam International Fashion Week van start. Hét mode-evenement van het jaar mag dan wel te boek staan als een platform voor doorgewinterde fashionista's, dit jaar wordt het podium juist toegekend aan nieuw en opkomend talent. Parool.nl nam een kijkje op de openingsdag om de sfeer te proeven.

Beeld ANP

'Wie als laatste het touw raakt, is een loser.' Een groepje kinderen snelt naar een van de touwen die naast de hoofdingang van de Fashion Week zijn gespannen. 'Nou, mam. Nu ben ik een loser', roept een van de jongens beteuterd als zijn moeder hem in zijn kraag grijpt en richting zijn fiets escorteert.

Het onschuldige kinderspel staat in schril contrast met al het stiletto- en modegeweld enkele meters verderop. Terwijl de jongens langzaam wegdruipen, verschijnen er op het terrein steeds meer strak gepolijste kapsels, piekfijne outfits en perfecte glimlachen. Extravagante, kleurrijke kledij siert de rode loper voor de ingang en personen gehuld in ware kunstwerken maken zich op voor de eerste shows van Nederlands belangrijkste mode-event. Flitsende camera's leggen bekende gezichten vast en menig modejournalist glimt van opwinding bij het zien van al het fashionschoon.

Dit modecircus van zien en gezien worden zet zich al snel voort in de foyer, waar kundige stilettolopers zich moeiteloos door de zaal manouvreren. En tussen de klinkende champagneglazen van modebewust Nederland echoot geregeld de naam Claes Iversen. De Deense ontwerper is al sinds zijn optreden op de Fashion Week in 2008 een grote naam binnen de Nederlandse modewereld. 'Hij is gewoon heel uniek', zegt Ferdinand van Spall van het modemerk Valentino. 'Dat kan je zien aan de stoffen waarmee hij werkt en de manier waarop hij met vormen om gaat. Iversen is echt vernieuwend', vult Van Spall aan.

Smikkelend aan een chocolademuffin babbelen ook Alexandra den Hartog en Willemijn Burnaby Lautier over Iversen. Op een heel ander niveau echter. 'Ik ben niet zo technisch hoor, verontschuldigt Burnaby Lautier zich direct. 'Eerder gewoon benieuwd.' Haar collega Den Hartog bekent eerlijk haar ogen uit te kijken. 'Ik vraag me af of er achter al die geplamuurde gezichten en perfecte kledij ook echte mensen schuilen', zegt de WE-medewerkster terwijl ze verwonderd om zich heen kijkt.

Isa Hoes en gezelschap.
Ferdinand van Spall van modemerk Valentino.
Het publiek wacht geduldig de show af van ontwerper Claes Iversen.

Met dezelfde verwondering bekijken de genodigden de show van Iversen die in een flits voorbij lijkt te zijn. 'Was dat het?', roept een dame uit het publiek lichtelijk teleurgesteld over de lengte van de catwalkshow. In bijna sneltreinvaart leek het te gaan. Modellen paradeerden op spannende muziek en brachten het publiek, ondanks de teleurstelling van sommigen, aan het joelen. 'Mooie show, nu naar de bios?', vraagt een moeder aan haar dochter.

Diezelfde bioscoopervaring lijkt echter terug te komen in de catwalkshow van de debutant op de Fashion Week Marga Weimans. Terwijl het licht dimt, spreekt een donkere stem het publiek ernstig toe. Modellen duwen met boze blikken unieke stalen constructies vooruit terwijl ze de catwalk betreden. En dan gaat alles uit. Enkel I-Phones belichten de zaal als prompt een telefonenjurk tevoorschijn komt. Met de tekst Call Me Now op de achtergrond wordt het publiek aangespoord een nummer te bellen, waarna de jurk daadwerkelijk gaat rinkelen.

'Kunst, dit is gewoon ware kunst', roept een man uit het publiek opgetogen. Maar ook deze bijzondere installaties verdwijnen snel van het toneel en na uren wachten rest het publiek na twintig minuten catwalkshow nog enkel een laatste maal klinken met champagneglazen.

Een model showt een creatie van Claes Iversen tijdens de openingsshow van de zeventiende editie van de Amsterdam Fashion Week in de Westergasfabriek. Beeld ANP
Genodigden werden aangespoord te bellen naar de telefoonjurk van Marga Weimans. Beeld ANP
Een model showt een creatie van Marga Weimans. Beeld ANP

Ook Weimans slaat nog snel een glas champagne achterover voordat ze de pers te woord staat. 'Mam, ik wil naar huis', kreunt haar zoontje dichtbij haar oor. Zichtbaar vermoeid, maar met een overduidelijk frisse glimlach spreekt ze hem wat liefkozende woorden toe voor ze haar verhaal begint. De debuterende Weimans, die normaal gesproken haar collecties in musea showt, gloeit van opwinding: 'Mode en kunst liggen voor mij heel dicht bij elkaar. De installaties die ik erbij creëer, maken een catwalkshow voor mij zeer veeleisend. Je komt als ontwerper niet binnenlopen met een rekje kleding, maar met twee vrachtwagens. Dat maakt echt een verschil.'

Weimans' harde werk wordt echter al tijdens het interview beloont met schouderklopjes, lovende woorden en duimpjes die omhoog worden gestoken. Lichtelijk overdonderd door alle positieve aandacht zegt Weimans: 'Fashion Week is natuurlijk een fantastisch podium. Ik vond het prachtig om hier te kunnen staan.' Of ze nog iemand in gedachte had tijdens alle modehectiek? 'Ja, mijn vader. Die is nu heel erg ziek, maar het betekent voor mij toch wel heel veel dat hij vandaag nog leeft. Dan maakt hij het zo toch een beetje mee.'

Modellen backstage met een opgetogen Marga Weimans op de achtergrond.
Ontwerpster Marga Weimans samen met haar zus Simone Weimans en haar zoontje na haar debuut op Fashion Week.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden