Plus

Mode: in Albert Heijn-jasje of KFC-polo naar school

Werkkleding gaat bij scholieren door voor stijlvol. Ze gaan erin naar school en naar feesten.'Ik wil nog een KFC-polo, die rode kleur vind ik genieten.'

Amsterdamse scholier Mats Vermeulen (18) vindt het heerlijk om het uniform van grote bedrijven te dragen. Beeld Lin Woldendorp

Vergeet het shabby imago van een supermarkt- of schoonmaakuniform, stijlvol is anno 2019 een betere woord om de outfits mee te omschrijven. In 2016 bracht streetwear- ontwerper Heron Preston een collectie uit voor het merk van rapper Kanye West met de naam Uniform, geïnspireerd door de uniformen van vuilnismannen.

Het bleef daarna even stil rondom de wat merkwaardige inspiratiebron voor high fashion, maar nu is de werkkleding ('utilitarian aesthetic') op nieuwe wijze terug, vooral onder jongemannen. Zij dragen werkkleding buiten het werk. Uniformen van supermarktketens, postorderbedrijven en de Zweedse meubelgigant zijn favoriet.

Gemaakt om in te bewegen
Amsterdamse scholier Mats Vermeulen (18) vindt het heerlijk om het uniform van grote bedrijven naar school, feestjes en gewoon met vrienden in het dagelijks leven te dragen. Hij haalt zijn inspiratie bijvoorbeeld uit het Instagramaccount @rebelfrombirth.

Daarop is bekende YouTuber Julia Dang te zien met een tasje gemaakt van een Ikeatas en een felgele sweater met Ikealogo. "Albert Heijn, Ikea en Gamma zijn mijn favorieten. Het is leuk dat niet veel mensen in het dagelijks leven het dragen en ik vind het altijd mooie designs. Als extra pluspunt is het goede kwaliteit, het is gemaakt om in te bewegen."

Mode-ontwerper en stylist Bonne Reijn (28) zag in 2015 al brood in werkkleding voor het dagelijks leven. "Ik wil wel instappen in het idee dat we allemaal meer hetzelfde gaan dragen, dat werkkleding onze stijl wordt. Ik vind dat vet." Bonne Suits zijn anders - duurder en soberder - dan ­Albert Heijnjasjes, maar ook in een pak van Bonne kun je uitgaan én werken.

Chanel en Givenchy
Ook gevestigde merken vinden dat nuttig en stijlvol hand in hand kunnen gaan. Luxueus Italiaans modehuis Fendi liet op de catwalk zien dat de lente van 2019 draait om baggy kleding met veel zakken. Favoriet zijn wijde bombers, jasjes die oorspronkelijk in het leger werden gedragen.

Chique merken als Chanel en Givenchy wagen zich aan het fietsbroekje: comfortabel en praktisch, en het doet wel wat denken aan de Deliveroobezorger.

En - onmisbaar in het lijstje - Vetements, een Frans streetwear merk. Dat maakte polo's in samenwerking met postorderbedrijf DHL. De shirtjes vallen onder high fashion - en zijn zo'n 600 euro - maar verschillen in de praktijk weinig van het uniform van de gemiddelde pakjesbezorger. Die collectie deed een levendige handel in dat echte uniform ontstaan via Ebay - mazzel voor de doorsnee DHL-medewerker die wel een extra zakcentje gebruiken kon.

Ook al heeft werkkleding terrein gewonnen in de modewereld, op Amsterdamse middelbare scholen wordt nog flink gefluisterd bij een leerling in vol Albert Heijnornaat. Mats, die op het Hyperion Lyceum zit: "Ik vind het wel leuk om blikken te krijgen, en die krijg je net wat meer als je dat soort kleding aan hebt. Je bent exclusiever."

Jacob Slagt (16), leerling van het Gerrit van der Veen College, begon met het dragen van de kleding omdat al zijn T-shirts in de was zaten. De polo van zijn bijbaantje bij de Plus bleef over. "Toen ik daar werd ontslagen bleef ik de kleding dragen. Ik zie steeds meer om me heen dat klasgenoten het grappig vinden, soms nemen ze het ook over. Ik vind het zelf iets grappigs uitstralen. Dat je het allemaal niet zo serieus neemt. En dan is het ook nog gratis."

Jacob Slagt in een polo van de supermarkt Plus Beeld Lin Woldendorp

Soort stijltje
Scholieren die het niet aandurven bedrijfskleding naar school aan te trekken bewaren hun supermarktuniform voor themafeestjes. Simon Hart (17) uit Zuid had een schoolfeest van het Vossius Gymnasium, waar iedereen verkleed moest als iets dat met een P begint. Simon ging in Albert Heijnjasje als personeel. De foto van het feest is nu zijn profielfoto, maar het felblauwe jack in de klas in Oud-Zuid dragen gaat Simon te ver.

Daar zijn de polo's van schoonmaakbedrijf Hago dan wel weer geschikt voor. Vrienden van hem maakten voor Hago de zalen van de Ziggo Dome schoon en gaven nadat ze er niet meer werkten een polo aan Simon. "Het is gewoon een mooie zwarte polo van goede kwaliteit met Hago-logootje. Mijn vrienden en ik noemen het een echte Hago Boss."

'Een soort stijltje'
Het ontslag bij Foodora van Spencer Emmering (17), leerling van het Luzac College, ging wat rommelig , hij wil er niet te veel over kwijt. Toch is hij blij met de kleding die hij bij de eetbezorger kreeg. "Toen ik daar werkte nam ik die jas overal mee naartoe. Lekker warm en een felle kleur, je valt meteen op. Ik zorgde dan wel dat ik schoenen had die erbij pasten. Ik maakte er echt nog een soort stijltje van."

Reijn schaart bedrijfskleding onder de vintagestijl die nu hip is: "Mensen zijn op zoek naar vintage werkkleding. Want wat is nou exclusiever dan kleding die alleen te krijgen is door voor een bedrijf te werken?"

Mats en Jacob hebben nog wel een verlanglijstje van bedrijven waarvan ze het uniform graag zouden hebben. Jacob: "Ik wil een KFC-polo, die rode kleur vind ik genieten." Mats: "Ik moet echt nog iets van de Ikea hebben, die kleuren zijn vet en opvallend. Andere mensen noemen het alternatief, maar ik kijk gewoon naar wat ik lekker vind zitten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden