Mobiele terroristenjacht op de Wallen

Dat wordt nog lachen straks op de Wallen. Horders doorgewinterde gamers die hun Iphones fanatiek op de gevels richten, terwijl de daarachter werkzame prostitues zelden opgewekt reageren op fotograferende voorbijgangers.

De Wallen zijn vanaf 15 april onderdeel van een digitale vossenjacht dat is gebaseerd op de Splinter Cell-games van Tom Clancy. De speler is agent X van het Third Echelon uit de Splinter Cellgames, die naar Amsterdam is gestuurd door het hoofdkwartier om de moorden op mede-agenten te onderzoeken en de vermeende moordenaar Sam Fisher te achterhalen.

Dat leidt, met behulp van de wonder-app van het Amsterdamse La yar, tot een digitale vossenjacht met Iphone of Androidfoon.

Het spel is via Layar als extra laag toegevoegd aan het camerabeeld van de telefoon. Zo worden de Wallen via het beeldscherm ingericht met allerlei elementen en personages uit Splinter Cell.

Richt de camera op een gevelrij en plots verschijnt op het beeldscherm van de telefoon Sergej's wapenhandel op de plek waar in werkelijkheid een een kale façade is.

Schimmige gebeurtenissen
Het spel start aan de Prins Hendrikkade en loopt via de Warmoesstraat en de steegjes van de Wallenrichting de Dam. De handige gamer doet er een half uur over.

Onderweg vinden in de aangepaste werkelijkheid van de mobiel allerlei schimmige gebeurtenissen plaats. Zo wordt in de Heintje Hoeksteeg plots iemand door een virtuele explosie uit een raam geblazen.

Onderweg moeten missies worden uitgevoerd en vragen worden beantwoord. Pas als dat met succes is gebeurd, wordt de speler naar een volgende lokatie gestuurd.

Op een aantal plekken zijn aan gevels zogeheten QR-logo's aangebracht, die gescand moeten worden met de mobiel en zo nieuwe informatie opleveren die nodig is om de route te vervolgen.

Wie alle opdrachten goed uitvoert, komt terecht voor de deur van amusementswinkel Fame in de Kalverstraat. Het spel levert ook een code op die, genoemd bij aankoop van het nieuwste Splinter Cellspel voor de Xbox 360 bij Fame, een gratis t-shirt oplevert.

Het Revelationspel voor de mobiel is dan ook een plaagstootje voor fans van het echte spel Splinter Cell Conviction dat eind deze maand beschikbaar komt voor Xbox 360, pc en later ook de Iphone. Aan de opmerkelijke reclamecampagne van spelmaker Ubisoft is vier maanden gewerkt. (HERMAN STIL)

www.splintercell.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden