Plus

'Mister electric' is vaarklaar, maar mag de grachten niet op

Reder Frans Heijn heeft met de Anne Bonney een bijzondere historische boot met een elektrische motor, maar een exploitatievergunning krijgt hij niet. Dinsdag stapt hij naar de rechter.

Frans Heijn op de elektrische Anne Bonney. Beeld Mats van Soolingen

Een avonturier is ze, de Anne Bonney, de boot die vernoemd is naar de eerste vrouwelijke zeerover is een replica van de boten die tijdens de drooglegging in de Verenigde Staten werden gebruikt om rum te smokkelen van Cuba naar Florida.

Ze is snel, maar ook stil, historisch, met een aluminium romp en een mahoniehouten dek. Ze ligt al tijden vaarklaar onder de Schreierstoren, om vier passagiers mee de grachten op te nemen en ze de stad vanaf het water te laten zien.

Maar het mag niet, zegt Frans Heijn (51) - 'mister electric' - van Electric Boats Amsterdam, die kantoor houdt in café Thijssen aan de Brouwersgracht.

Duizenden euro's
Hij krijgt maar geen vergunning voor Anne Bonney, waar hij ­enkele jaren geleden een elektrische motor in zette.

De eerste keer dat hij een vergunning aanvroeg, kreeg hij die niet omdat Waternet plotseling zonnepanelen eiste. Iets wat volgens hem eerder niet in de regels stond, bovendien: "Zo'n boot moet je niet verkrachten met zonnepanelen. Dat ziet er niet uit."

Toen hij voor de tweede keer een aanvraag had gedaan, besloot de gemeente voorlopig helemaal geen vergunningen meer uit te geven. Hierdoor ligt zijn boot, waarin duizenden euro's zijn geïnvesteerd, nog steeds werkeloos aan de kant.

Dood of de gladiolen
Heijn geeft met zijn handen een denkbeeldige dikke stapel papier aan, waar hij zich doorheen moet werken om vat te krijgen op nieuwe regels en criteria die bepalend worden voor de Amsterdamse pleziervaart. "Er is veel onzekerheid, het is een grote zorg van veel collega's en iets waar ik continu mee bezig ben."

Dat hem ook de vergunning voor de Anne Bonney ontzegd wordt, was de druppel. Heijn stapt naar de rechter. "Ik moet aan het bedrijf denken, in plaats van steeds met de politiek bezig te moeten zijn. Het is zomer en ik wil kunnen varen en geld verdienen."

Het is een beetje de dood of de gladiolen, bekent Heijn over zijn derde rechtszaak. Maar de rechter gaf hem al eens gelijk. Eerder ging het onder meer om de Friendship, een twintig ton zware sleper, die niet door de grachten mocht. "Dan krijg je wel gelijk, maar ben je ook anderhalf jaar verder."

Slapeloze nachten
Hij is niet de enige die het op deze manier aanpakt. Ook collega's schuwen volgens hem een gang naar de rechter niet. "Je moet wel," zegt Heijn. Je zou er een soap over kunnen maken, zegt hij - hij is ook voorzitter van Verenigde Rederijen Amsterdam (VRA) - gekscherend over de manier waarop het nu gaat.

Serieuzer: "De kleinere ondernemers en pioniers, die bijdragen aan het schoner maken van de stad, worden tegengewerkt. Dat je al vroeg elektrisch boten had, wordt niet beloond, maar juist afgestraft en binnen de criteria is het heel lastig om iets nieuws te verzinnen. Op deze manier durft niemand meer ­initiatief te nemen en komt de vernieuwing stil te liggen."

De nieuwe regelgeving zorgt volgens hem niet alleen voor slapeloze nachten, maar gaat ook ten koste van de diversiteit op het water. De gemeente stuurt aan op meer kleine boten in de gracht. Daardoor zouden kleinere boten van net boven de veertienmetergrens meer kans maken op een vergunning dan de grotere van bijvoorbeeld zeventien meter.

Reders vrezen dat lange, historische, boten niet meer mogen varen. "Dan zie je alleen nog maar dezelfde vierkante bakjes, waar zo veel mogelijk mensen in passen. Het wordt een race to the bottom."

Naar de rechter

Uit het protest eind juni bij de Stopera bleek al dat veel onvrede is onder Amsterdamse reders over de nieuwe regelgeving voor rondvaart- en salonboten, waarbij korte boten in het voordeel zijn. Met ongeveer vier miljoen passagiers zijn de rondvaart­boten de grootste attractie van de stad, maar de ­reders vrezen voor hun voortbestaan nu het vergunningenstelsel op de schop gaat en het Amsterdamse water wordt vrijgegeven.

Volgens Heijn zouden veel van dit soort vergunningsgerelateerde zaken lopen bij de rechter. Hij verwacht dat er meer zullen volgen. Eind juli spande Rederij Kooij een kort geding aan tegen de gemeente over de­ wijze waarop de markt in Amsterdam wordt opengesteld. Volgende week dient opnieuw een kort geding bij de rechtbank.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden