Minstens 50 nieuwe Albert Heijns in België

Supermarktconcern Ahold wil tegen 2016 minstens 50 supermarkten van Albert Heijn openen in Vlaanderen. Hierdoor komen er 2.500 banen bij.

FOTO ANP Beeld
FOTO ANP

Het supermarktconcern wil de groei in bestaande en nieuwe markten versnellen. Het wil dat onder meer doen door geografische groei, en streeft daarom om in Europa de komende vijf jaar ten minste 150 nieuwe 'gemakswinkels' te openen, en ten minste 50 supermarkten in België.

Albert Heijn is al met twee winkels actief in België, in Brasschaat en Stabroek. In oktober raakte al bekend dat de supermarktketen dit wil opdrijven naar tien tegen de kerst van 2012.

Banen
Tegen de kerst van 2016 moeten er minstens 50 supermarkten open zijn, zowel onder franchise als met eigen winkels, zegt woordvoerder Jan Christiaan Hellendoorn. Het is de bedoeling aan een tempo van tien winkelopeningen per jaar te werken. Aan een ratio van zowat 50 werknemers per winkel, betekent dit dat zowat 2.500 banen zullen worden gecreëerd tegen 2016.

Albert Heijn wil zich niet beperken tot Antwerpen, maar ook in andere delen van Vlaanderen supermarkten openen, aldus de woordvoerder. Albert Heijn heeft geen plannen om winkels te openen in Brussel of Wallonië.

Vakbond tevreden
De vakbond BBTK (socialistische bediendebond) is blij met de keuze van Albert Heijn voor geïntegreerde eigen winkels. Volgens de BBTK-secretaris heeft de topman voor België van Albert Heijn, Corné Mulders, aan de vakbonden gezegd dat de meerderheid van de tien winkels die tegen eind 2012 zullen openen geïntegreerde eigen winkels zullen zijn. De vakbond is blij met de keuze voor eigen winkels, omdat de loon- en arbeidsvoorwaarden er beter zijn dan in de franchise-supermarkten. Zo liggen de lonen in geïntegreerde winkels 25 à 30 procent hoger dan in de franchisezaken. De arbeidsduur in de franchisezaken bedraagt 38 uren, in de geïntegreerde winkels 35 uren. De vakbonden zijn natuurlijk blij met de extra 2.500 banen, 'als het kwaliteitsvolle banen zijn.'

'Onlogische keuze'
Als Albert Heijn kiest voor eigen geïntegreerde winkels in België, is dat een onlogische keuze. Het segment van de zelfstandige supermarkten is in België de jongste jaren namelijk het snelst gegroeid ten opzichte van andere segmenten zoals grootwarenhuizen en discounts, reageert ondernemersorganisatie Unizo.

'Bij franchising is het voordeel voor de zelfstandigen dat zij kunnen genieten van de schaalvoordelen en de naambekendheid van de formules. Het voordeel voor de franchisegevers is dat zij kunnen rekenen op de enthousiaste inzet van de zelfstandige ondernemers die als geen ander de cultuur van de plaatselijke kerktoren kennen', zegt Luc Ardies van Unizo. 'En ondanks de globalisering van de detailhandel de laatste decennia, blijft het succes van een formule nog altijd een lokaalgebonden aangelegenheid.'

Lage prijzen

De keten zal het Nederlandse prijsniveau in België hanteren, wat betekent dat ze laag geprijsd zullen zijn. 'We zullen werken met Hollandse prijzen, Belgische kwaliteit en vriendelijke service', stelt de woordvoerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden