Minitank kwetsbaar voor bom

Een Viking in Afghanistan. Een bermbom vernielt de bodem niet, maar inzittenden kunnen door de explosieve klap hun nek breken. Foto GPD

De Viking waarin Jeroen Houweling (29) en Marc Harders (23) zaten, reed achter een Bushmaster, zo vertelde commandant der strijdkrachten Peter van Uhm zaterdagavond. Dat laatstgenoemde pantservoertuig is 'bermbombestendig'. Wekte de generaal de indruk dat de Taliban wisten dat ze met het treffen van het Viking rupsvoertuig meer 'succes' zouden hebben? Geen sprake van, haastte een defensiewoordvoerder zich te zeggen. Van Uhm had enkel willen aangeven dat er tijdens een operatie met 'een mix van voertuigen' wordt gereden.

De mariniers verplaatsen zich altijd per Viking. Deze minitank bestaat uit twee delen. In het eerste deel is plek voor vier militairen (onder wie de chauffeur en boordschutter), in de 'aanhanger' kunnen maximaal acht man zitten. Meestal wordt een deel van de zitplaatsen opgeofferd om ruimte te maken voor proviand. Hoewel het tweede deel lijkt op een aanhanger, kan de Viking in werkelijkheid niet zonder dat deel rijden.

Speciaal voor de inzet in Oeroezgan heeft het pantserrupsvoertuig extra bepantsering gekregen. Daarnaast is er een kooiconstructie op het voorste deel gemonteerd. Toch betekent dat niet dat het voertuig goede bescherming biedt tegen exploderende bermbommen.

Een Bushmaster heeft een V-vormige onderkant. Als daaronder een bom ontploft, schiet de explosie weg van het voertuig. De bodem van een Viking is plat. Bij een aanslag kan het voertuig weliswaar heel blijven, legde de compagniescommandant in september uit, maar door de kracht van de bom vliegen de inzittenden met zo'n klap tegen het dak dat je nek breekt. Helm of geen helm.

Mariniers maken sinds maart 2009 deel uit van de gevechtseenheid in Oeroezgan. Voor die tijd bestond deze Battle Group alleen uit militairen van de landmacht. De eenheid die nu in Oeroezgan zit, is de laatste voor de missie op 1 augustus 2010 eindigt. Het elitekorps wil de naam maar wat graag eer aan doen en de collega's van 'Luchtmobiel' naar de kroon steken. Begin september 2009 meldde de commandant van de marinierscompagnie trots dat tachtig procent van de operaties door zijn mannen werd uitgevoerd.

De mariniers waren dit weekend actief in het Deh Rashangebied. Hoewel het maar een slordige tien kilometer van het 'veilige' Kamp Holland af ligt, doen de mariniers er tussen de drie en zes uur over om de vooruitgeschoven post Tabar te bereiken. Die permanente basis was in mei 2009 het resultaat van de operatie Mani Gahr. Die had tot doel de regio 'definitief onder controle te krijgen'.

Het gebied bleef echter een mijnenveld. Vanuit die vooruitgeschoven post werd in september met operatie Gaht Mahy gepoogd om veel van die ingegraven explosieven te ontmantelen. Met succes: er werden tientallen bermbommen en veel wapenopslagplaatsen gevonden.

Het kon niet voorkomen dat sergeant-majoor Mark Leijsen, een landmachtmilitair die Afghaanse militairen begeleidde, om het leven kwam toen zijn voertuig op 7 september 2009 getroffen werd voor een bom. Bijna exact twee jaar geleden (op 18 april 2008) sneuvelden Mark Schouwink en Dennis van Uhm, zoon van de toen net aangetreden commandant der strijdkrachten, in hetzelfde gebied.

Nu de winter voorbij is en de Taliban zich opmaken voor het oogsten van papaver, de grondstof voor heroïne, neemt het aantal geïmproviseerde explosieven toe. De meeste bommen worden op tijd gevonden, maar aanslagen vallen nooit honderd procent uit te sluiten. (HANNEKE KEULTJES)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden