Ministers: wij halen de drones gewoon uit de lucht

Een vliegveld dagenlang dicht omdat er drones rondzoemen? Niet in Nederland. Wij hebben 'maatregelen voorhanden om ongewenste drones uit de lucht te halen'.

Beeld afp

Dat schrijft luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

De Britse luchthaven Gatwick was vorige maand dagen dicht ­omdat er drones in de vliegroutes vlogen. Nog altijd zijn de daders on­bekend.

Net als in Londen is het rondom Schiphol - en andere vliegvelden - verboden om met drones te spelen. Desondanks kreeg Luchtverkeersleiding Nederland vorig jaar 46 meldingen - waarvan 32 bij Schiphol - van drones bij vliegtuigen. In 2017 waren dat er 54.

Zeearendkuikens
Welke 'technieken' Nederland achter de hand heeft, wordt niet bekendgemaakt. Droneaanvallen kunnen immers een simpele manier zijn om het vliegverkeer lam te leggen en niemand wil onverlaten - of dat nu om grappenmakers of terroristen gaat - wijzer maken.

Het zijn in ieder geval niet de zeearendkuikens die de politie liefdevol opvoedde als wapen tegen ongewenste drones. De vogelbrigade werd eind 2017 opgedoekt, omdat de roofvogels 'niet altijd' achter de drones aangingen.

Ook proeven om drones uit de lucht te schieten, liepen op niets uit.

Evenmin zijn het de succesvolle vogelradars van het Haarlemse ­Robin Radar - die kunnen drones wel zien, maar niet ontmantelen - of de Delftse start-up Drone ­Catcher. Die heeft een prototype van een aanvalsdrone, die indringers met een Spidermanachtig net uit de lucht schiet. Maar dan zit je niet met één, maar meteen met twee drones bij je lucht­haven.

Europese regels
Er zijn ook systemen die het ­radioverkeer tussen de bestuurder en zijn drone storen, waardoor de drone landt of neerstort, maar dat kan nare gevolgen hebben voor het vliegverkeer, omdat ook het gps-signaal wordt ontregeld. En in de VS is nog de Dronegun ontwikkeld, die waarschijnlijk als enige wapen in dat land 'niet verkocht of ­gebruikt mag worden'.

In juni worden Europese regels van kracht, waarbij drones verplicht moeten worden geregistreerd, een identificatiesignaal moeten uitzenden en over software beschikken waardoor ze niet bij vliegvelden kunnen vliegen.

Maar dat geldt alleen voor drones die in Europa worden verkocht. Wie ze van daarbuiten haalt - in dronewalhalla China bijvoorbeeld - kan zulke regels omzeilen.

Van Nieuwenhuizen zegt dan ook toe nogmaals haar licht bij ­politie en vliegvelden op te steken.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden