Minister mikt op uitbreiding vliegveld Lelystad

DEN HAAG - Verkeersminister Camiel Eurlings pleit ervoor dat het vliegveld in Lelystad op den duur vakantievluchten en dergelijke van Schiphol overneemt.Schiphol botst naar zijn zeggen vanaf 2015 onherroepelijk tegen de grenzen van zijn capaciteit aan.

''Alleen met Schiphol kom je niet toe'', zei Eurlings woensdag naar aanleiding van een studie van het Ruimtelijk Planbureau (RPB) over de toekomst van de nationale luchthaven.

Het RPB is ook voor zo'n 'filialisering' via het 'uitplaatsen' van prijsvechters en zakelijke vluchten naar Lelystad om tegemoet te komen aan de groei van Schiphol. Het kabinet komt voor het eind van dit jaar met een eigen toekomstverkenning.

De bewindsman maakte duidelijk dat het kabinet Schiphol als centrale luchthaven (mainport) wil behouden, maar niet tegen elke prijs. Woningbouw dichtbij Schiphol, in gebied waar dat nu nog niet mag, wijst hij af.

De druk van gemeenten en ook van het provinciebestuur van Noord-Holland om daar huizen te mogen bouwen, is groot. ''Maar ook de realiteitszin is hoog om niet te bouwen waar overlast is voor omwonenden'', stelde Eurlings op zijn beurt.

RPB-directeur Wim Derksen is ook tegen bouwen onder de rook van Schiphol en voor behoud van het huidige stringente beleid. ''Toen Heathrow dat beleid losliet, belandde de luchthaven in de problemen.'' Dat huiseigenaren beloven niet te klagen als ze dichterbij mogen wonen, zegt hem weinig. ''Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze niet klagen als eenmaal Russische lawaaibakken overvliegen.''



Extra werkgelegenheid welkom

De provincie Flevoland juicht de uitbreiding van Lelystad Airport toe en heeft de ruimtelijke plannen daarop afgestemd, verzekerde gedeputeerde Harry Dijksma. Volgens hem zijn duidelijke vliegroutes afgesproken, die niet over stedelijk gebied gaan. Daarin is ook rekening gehouden met de uitbreiding van Almere en het natuurgebied Oostvaarderswold. Het vliegen zal volgens Dijksma verder beperkt blijven tot de uren tussen 07.00 uur en 24.00 uur.

Volgens hem is de extra werkgelegenheid welkom. Veel mensen uit Flevoland pendelen nu naar elders voor hun werk. GroenLinkser Wijnand Duyvendak denkt echter dat vakantievluchten weinig banen ''behalve voor sjouwers'' opleveren. Hij is fervent tegenstander van de plannen om van Lelystad een fliaal van Schiphol te maken. ''Je smeert de overlast uit in plaats van die te concentreren.'' Het Tweede Kamerlid heeft inmiddels Kamervragen gesteld.

Volgens Schipholdirecteur Joop Krul wil het bedrijf investeren in Lelystad, binnen de ruimtelijke plannen, maar beperkt. ''Schiphol komt er niet heel anders uit te zien.'' Hij wil verder inzetten op snelle treinen vanwege de geluidsbeperkingen. Krul zou graag zien dat er na de HSL Zuid, die in 2008 gaat rijden vanuit Amsterdam en volgens hem helemaal wordt ingepast in de dienstregeling van Schiphol, een hogesnelheidslijn komt naar het Ruhrgebied en Frankfurt. Zo'n HSL Oost zou er ooit komen, maar werd wegens inpassingsproblemen afgeblazen. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden