Minister Kamp: 'IJ moeten we zonder bruggen houden'

Voor het kabinet is het allerminst een uitgemaakte zaak dat er bruggen komen over het IJ.

Begin november hield een lobbygroep een lawaaiactie vóór een brug Beeld Maarten Brante

Een open doorgang voor de scheepvaart is een groot goed, vindt minister Henk Kamp. "Dat brede IJ, zonder bruggen, zonder blokkades. Dat zouden we zo moeten houden," zei hij vrijdagavond bij het Havengildediner in Amsterdam.

"Wij bouwen niet voor niets bij IJmuiden de grootste sluis ter wereld," redeneerde de minister van Economische Zaken bij het jaarlijkse diner van het havenbedrijfsleven.

Daarmee gaat het kabinet lijnrecht in tegen het Amsterdamse stadsbestuur. Dat broedt op een nieuwe verbinding voor fietsers naar het snel drukker wordende Noord. Bruggen genieten daarbij vooralsnog de voorkeur.

Kamp benadrukte dat het IJ ook een belangrijke doorgang is voor de scheepvaart naar het Europese achterland, tot in Duitsland aan toe.

Een woordvoerder van minister Kamp benadrukte later dat het kabinet nog in overleg is met Amsterdam en dat het kabinet nog geen standpunt heeft ingenomen. Dat is aan de minister van Infrastructuur en Milieu, nu nog Melanie Schultz.

Toekomst
Minister Kamp sprak de haven verder aan op de grote nadruk op fossiele brandstoffen van Amsterdam, de grootste benzinehaven van de wereld. "De toekomst van de haven ligt niet in fossiele activiteiten," zei Kamp, streng bijna.

Maar juist door dat industriële karakter voorziet hij een voorspoedige toekomst voor de haven. "U bent heel goed in het ontvangen en bewerken van grondstoffen." Dat komt ook goed van pas als Amsterdam een brandpunt van de circulaire economie wordt, waar afval wordt hergebruikt als grondstof. Ook daarvan is Kamp een warm voorstander, zei hij bij het Havengildediner.

Drukte
Namens het stadsbestuur beloofde havenwethouder Kajsa Ollongren in een reactie dat Amsterdam zich zorgvuldig zal buigen over de fietsverbinding naar Noord. "Net zo zorgvuldig als over het besluit cruiseterminal PTA te verplaatsen," zo verwees ze naar haar vanuit de haven hardop betreurde aankondiging dat de PTA moet verdwijnen omdat die zoveel drukte veroorzaakt. "Dat wordt een besluit dat goed is voor de haven en de cruisesector. Op een plek waar ruimte is voor groei."

In de brugdiscussie kreeg Kamp bijval van gedeputeerde Elisabeth Post van Noord-Holland. Zij pleitte voor een plek aan tafel bij de gesprekken over de brug en de PTA voor de regio. "Het probleem van de bereikbaarheid en de woningbouw is geen Amsterdams probleem en zo is het hier wel benaderd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden