Mini vertrekt na vijf jaar van Leidseplein

Het was de start van veel meer autowinkels in de binnenstad, de Mini Brandstore die in 2011 de deuren opende in het Hirschgebouw aan het Leidseplein. Nu gaat de winkel dicht. 'Het doel is bereikt.'

Mini verdwijnt na 5 jaar weer van het Leidseplein Beeld ANP

Auto's verkoop je bij dealers, ver weggestopt aan de randen van de stad. Maar BMW-dochter Mini verkoopt vooral een levensstijl.

In 2011 opende het bedrijf zijn eerste merkwinkel in het toen danig opgeknapte Hirsch­gebouw aan het Leidseplein. Even later streek de Apple Store neer.

Voor de winkel werd flink verbouwd; de vloer werd extra gestut om de karakteristieke auto's te dragen en er kwam een installatie om de Mini's zonder al te veel hak- en breekwerk in en uit de winkel te rijden.

Hipper
Auto's werden er niet verkocht, wel veel Minigemerkte goodies, tot babyrompertjes aan toe. Het was dan ook vooral de bedoeling om met de winkel het merk Mini bekender en hipper te maken.

"Dat is goed gelukt," zegt Tamari Villani van BMW Groep Nederland. "In vijf jaar zijn er meer dan 700.000 mensen langs geweest." En de verkoop van Mini's steeg van 3000 in de eerste acht maanden van 2011 tot ruim 4100 tot augustus 2016.

Toch zijn de deuren nu dicht. Voor rompertjes moet de Amsterdamse Minifan nu naar bedrijventerrein Amstel III, waar de Minidealer huist. "De winkel heeft zijn rol gespeeld. ­Vorig jaar is er met de introductie van de Mini Clubman een nieuwe, witte merkuitstraling gekomen. We stonden voor de vraag of we de winkel zouden aanpassen, maar we hebben ervoor gekozen iets anders met Mini te gaan doen. De tijdgeest is ook veranderd."

Huurverhoging
Of de stap te maken heeft met de traditionele huurverhoging die na vijf jaar volgt, wil Villani niet zeggen. De komst van Mini leidde in Amsterdam tot een stroom andere autowinkels in de stad, zoals die van Tesla in de P.C. Hooftstraat en een van Bentley in het Conservatorium Hotel.

Wat de Zweedse eigenaar van het Hirschgebouw met de winkelruimte gaat doen, is nog niet bekend. Beheerder CBRE houdt zich daarover nog stil. Voor een vierkante meter winkelvloer moet in de Leidsepleinbuurt tot 2500 euro per jaar worden betaald.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden