Mini heeft geen winkel meer nodig om aan merknaam te werken

Het was de start van veel meer autowinkels in de binnenstad, de Mini Brandstore die in 2011 de deuren opende in het Hirschgebouw aan het Leidseplein. Nu gaat de winkel dicht: het doel is bereikt.

De Miniwinkel aan het Leidseplein. Inmiddels door eigenaar BMW Group gesloten, want de merkbeleving wordt aan de tijdsgeest aangepastBeeld Jean-Pierre Jans

Auto's verkoop je bij dealers, ver weggestopt aan de randen van de stad. Maar BMW-dochter Mini wil vooral een levensstijl verkopen.

In 2011 opende het zijn eerste merkwinkel in de wereld, in het toen danig opgeknapte Hirschgebouw aan het Leidseplein. Even later streek de Apple Store als buurman neer.

Voor de winkel werd het voormalige warenhuis flink verbouwd; de vloer werd extra gestut om de karakteristieke voertuigen te dragen en er kwam een hele installatie om de Mini's zonder al te veel hak- en breekwerk in en uit de winkel te rijden.

Rompertjes
Auto's werden er niet verkocht, wel veel goodies waarop het Minimerk prominent figureerde, tot babyrompertjes aan toe. Het was dan ook vooral de bedoeling met de winkel het merk bekender en hipper te maken.

"Dat is goed gelukt," zegt Tamari Villani van BMW Groep Nederland. "In vijf jaar zijn er meer dan 700.000 mensen langs geweest." En de verkoop van Mini's steeg van 3000 in de eerste acht maanden van 2011 tot ruim 4100 tot augustus 2016.

En toch zijn de deuren nu dicht. Voor rompertjes moet de Amsterdamse Minifan nu naar bedrijventerrein Amstel III, waar de Minidealer bij BMW inwoont.

Nieuwe merkuitstraling
"De winkel heeft zijn rol gespeeld. Vorig jaar is er met de introductie van de Mini Clubman een nieuwe, witte merkuitstraling gekomen. We stonden voor de vraag of we de winkel zouden aanpassen, maar we hebben er voor gekozen iets anders te gaan doen. De tijdsgeest is ook veranderd."

Of de stap te maken heeft met de traditionele huurverhoging die na vijf jaar volgt, wil ze niet zeggen. Voor een vierkante meter winkelvloer moet in de Leidsebuurt tot 2500 euro per jaar worden betaald.

Tesla
De komst van Mini leidde in Amsterdam tot een stroom andere autowinkels in de stad, zoals die van Tesla aan de P.C. Hooftstraat en een van Bentley in het Conservatoriumhotel.

Wat de Zweedse eigenaar van het Hirsch Gebouw met de winkelruimte gaat doen is nog niet bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden