Minder vluchten naar Paramaribo

KLM gaat minder vaak vliegen tussen Amsterdam en Paramaribo. Van de vijf vluchten per week blijven er zomer volgend jaar drie over. De Surinaamse gemeenschap voorspelt de terugkeer van wachtlijsten.

© ANP

In februari schroeft KLM het aantal vluchten terug naar vier, vanaf 26 maart worden dat er drie. Wel zet de maatschappij een groter vliegtuig in, een Boeing 747-400. Die kan in één keer 415 mensen meenemen. De MD-11 die nu wordt gebruikt, heeft plek voor 285 mensen. Dat leidt er per saldo toe dat er wekelijks 180 'stoelen' minder beschikbaar zijn.

''Dat betekent nog minder mogelijkheden voor de Surinaamse gemeenschap om van Nederland naar Suriname te reizen, of andersom dat Surinamers hun Nederlandse familie kunnen bezoeken,'' zegt Mahin Jankie van de Verenging voor Reizigers (VVR).

''De kans is groot dat nu de wachtlijsten weer terugkeren, wat verschrikkelijk is voor mensen die vanwege ziekte of overlijden snel op familiebezoek moeten.'' Hij maakt zich vooral zorgen over de drukke periodes: juni, juli en december. ''Dan is er nu al een tekort aan stoelen, laat staan als KLM minder gaat vliegen.''

''We kijken voor iedere bestemming hoe de vraag zich ontwikkelt,'' zegt een woorvoerder van KLM, ''ook voor Paramaribo. Met deze wijziging reageren we op de zeer seizoensgebonden vraag naar deze bestemming.''

Dinsdag, donderdag en zaterdag gelden volgens de maatschappij als meest gewilde dagen. ''We spelen daar op in door een groter toestel in te zetten. Maar het klopt dat per saldo 13 procent minder stoelen worden ingezet.''

Het besluit van KLM staat haaks op plannen van de Surinaamse regering om het toerisme in het land te stimuleren. Zo vervalt eind november de visumplicht voor Suriname en kunnen toeristen voor twintig euro een toeristenkaart aaschaffen.

Vijf vluchten per week
Naast KLM vliegt alleen Surinam Airways (SLM) tussen beide steden: vijf keer per week met een Airbus A340 (317 stoelen). Die maatschappij heeft geen plannen daar verandering in te brengen, maar is ook niet in staat om het gat dat KLM laat vallen, op te vullen.

Jankie vermoedt dat de stap van KLM onderdeel van het spel is om concurrentie op de verbinding te ontmoedigen. ''Telkens als een maatschappij interesse toont in de route, verhogen ze het aantal vluchten. Nu er geen interesse meer is, verlagen ze hem weer zodat ze de prijën kunen verhogen. Ze wijzigen voortdurend het aantal vluchten.''

KLM en SLM hadden lange tijd het alleenrecht op de verbinding. Mede door verzet van belangenclubs als de VVR mogen sinds vijf jaar ook andere maatschappijen tussen beide steden vliegen. Zowel Martinair als Arkefly toonden aanvankelijk interesse maar Martinair hield het al snel voor gezien en Arkefly heeft geen plannen meer.

Volgens Jankie is daardoor in feite niets veranderd. ''De tarieven
zijn wel iets lager geworden, afgezet tegen vergelijkbare routes, maar
nog steeeds veel te hoog.'' NMA doet inmiddels opnieuw onderzoek naar de vliegtarieven.

Vorige maand leidden aangescherpte betalingsvooraarden al tot ophef.

Tickets moeten sinds begin deze maand al bij boeking vrijwel volledig
worden voldaan. SLM zou vabn plan zijn die stap volgend jaar te volgen.

SLM is niet vrij van problemen: de Airbus staat momenteel aan de grond met computerproblemen. In Nederland zijn daardoor driehonderd reizigers gestrand, in Suriname zeshonderd. Passagiers die vrijdag met de maatschappij hadden moeten vliegen, zijn pas vanochtend met een gehuurd toestel in Paramaribo aangekomen. De maatschappij hoopt de vluchten deze week weer op orde te hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden