Miljarden nodig voor reizigersgroei

AMSTERDAM - De komende vier jaar moet er acht miljard euro in het spoor worden geïnvesteerd om de groei van het aantal treinreizigers op te kunnen vangen. Maar of het geld op tijd komt, is de vraag.De NS-top heeft zich ten doel gesteld het aantal reizigerskilometers jaarlijks met vijf procent te vergroten. In 2005 en 2006 is dat gelukt, maar vorig jaar bleef de groei beperkt tot drie procent, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde jaarcijfers van het spoorwegconcern.

Dat de doelstelling niet is gehaald, is volgens de directie van het bedrijf de NS niet te verwijten. De reizigersaantallen zitten namelijk klem op het spoornet. Er moet veel achterstallig onderhoud worden verricht en dat gaat ten koste van het treinverkeer. Nog eens tweehonderd treinen extra inzetten, zoals in 2006, is daardoor vrijwel onhaalbaar.

Om in 2012 terug te komen op vijf procent groei is volgens de NS acht miljard euro nodig. Het bedrijf steekt zelf 3,5 miljard euro in het spoorvervoer. Een groot deel van dat bedrag is al vergeven aan nieuwe treinen -dit jaar wordt een begin gemaakt met de inzet van nieuwe sprinters en intercity's. Daarnaast wil de NS meer transferia opzetten -alhoewel die niet meer zo mogen heten- waar automobilisten op de trein kunnen overstappen. Een eerste 'regiopoort', zoals een transferium nu wordt genoemd, bij Veenendaal heeft de reizigersaantallen ter plekke al met de helft doen groeien.

Maar de NS is geen eigenaar van het spoorwegnet. De rails zijn eigendom van ProRail, waarvan de staat alle aandelen bezit. En van de overheid wordt 4,5 miljard euro voor het spoorwegnet verwacht. Maar van dat bedrag is de helft nog zoek.

De tijd begint te dringen, want voor 2012 moet het spoorwegnet dusdanig zijn opgepept, dat de Nederlandse Spoorwegen er met al die extra treinen ook gebruik van kan maken. Anders dreigt eenzelfde debacle als bij de hogesnelheidslijn naar Parijs, waarvoor de NS wel al de bijbehorende treinen heeft -of heeft besteld- maar die door getalm bij het rijk niet kunnen gebruiken.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden