'Milieuzone scooters is symboolpolitiek'

De milieuzone voor scooters is volstrekt zinloze symboolpolitiek, stellen Diederik Boomsma en Cees Eenhoorn in een opiniestuk. Zo wordt een groep Amsterdammers onredelijk getroffen.

Het effect van een milieuzone voor scooters is nihil. Beeld Roï Shiratski
Het effect van een milieuzone voor scooters is nihil.Beeld Roï Shiratski

Onlangs lanceerde wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho (D66) het plan om alle scooters gebouwd voor 2011 te verbannen uit de stad. Wie zo'n voertuig bezit, heeft pech gehad. Hij of zij zou zijn eigen scooter niet meer mogen gebruiken en een nieuwe moeten kopen.

Misschien denkt u: jammer dan, schone lucht is belangrijk. Dat klopt. Maar milieubeleid moet altijd worden beoordeeld op de vraag: wegen de 'opbrengsten', in termen van minder vervuiling, op tegen de maatschappelijke 'kosten'? Gratis beleid bestaat immers niet. En dan blijkt dat de voorgestelde milieuzone weinig te maken heeft met effectief milieubeleid.

De afgelopen jaren heeft de gemeente Amsterdam meer dan honderd miljoen euro uitgegeven aan een serie maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is heel veel geld. De ene maatregel was effectiever dan de andere. Maar gelukkig gaat het de goede kant op. De uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide daalt en de lucht in onze stad is in geen decennia zo schoon geweest.

Verwaarloosbaar klein
We blijven inzetten op verbetering. Zo investeert de gemeente in elektrisch vervoer, schone taxi's en uitstootvrije GVB-bussen, wordt gewerkt aan betere doorstroming en worden convenanten gesloten met het bedrijfsleven. Allemaal zinvolle maatregelen die wij steunen.

Uit onderzoek van TNO, waar de wethouder zich nota bene zelf op beroept, blijkt echter dat het effect van de milieuzone voor scooters nihil is. Het effect op de vermindering van verkeersemissies van vrijwel alle bestudeerde varianten is verwaarloosbaar klein: enkele honderdsten van procenten. Voor sommige stoffen zoals koolmonoxide gaat de uitstoot door nieuwere scooters zelfs omhoog. Natuurlijk is het vervelend om achter een ronkende scooter te staan. Maar over het algemeen telt de gemiddelde luchtkwaliteit. Door bouwjaar 2011 als uitgangspunt te nemen worden zelfs de schonere nieuwe viertaktscooters verboden. Sommige scooters van voor dat jaar zijn schoner dan die van erna.

Deze milieuzone is ineffectief en ondoordacht. VVD en CDA zijn groot voorstander van verduurzaming, maar dit is volstrekt zinloze symboolpolitiek die een groep Amsterdammers hard en onredelijk treft. De wethouder wil goede sier maken met stoere stappen, maar wie deze milieuzone instelt, is niet bezig met schone, maar met gebakken lucht.

Diederik Boomsma

Duoraadslid CDA Amsterdam

Cees Eenhoorn

Duoraadslid VVD Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden