Milieuzone probleem voor scooteraars uit randgemeenten

Een verbod voor oudere brom- en snorfietsen om in Amsterdam nog te mogen rijden brengt veel mensen uit randgemeenten in grote problemen. Volgens belangenorganisatie Bovag is de kans groot dat veel mensen de auto zullen pakken als ze de hun snorfiets moeten laten staan.

Beeld anp

Volgens belangenorganisatie Bovag is de kans groot dat veel mensen de auto zullen pakken als ze de hun snorfiets moeten laten staan.

De Bovag zegt verrast te zijn dat voor brom- en snorfietsen een veel grotere milieuzone is gekozen dan voor taxi's, bestelauto's en touringcars. "Terwijl die veel meer schadelijke stoffen uitstoten dan die enkele oudere brommers," aldus woordvoerder Tom Huyskens.

De milieuzone moet ingaan per 1 januari 2018. Voor de vierwielers geldt grofweg het gebied binnen de Ring en ten zuiden van het IJ. De voorgenomen maatregel voor brom- en snorfietsen moet gaan gelden voor de gehele bebouwde kom van de gemeente. "Dat je vervuilende tweewielers wil weren uit bijvoorbeeld de binnenstad is nog te begrijpen, maar nu pak je ineens ook de mensen die brommen in landelijk Noord, Zuidoost, de Westelijke Tuinsteden en het havengebied. Daar is het probleem simpelweg niet. Voor mensen die uit Purmerend komen of Amstelveen is de auto wel degelijk een alternatief voor de brommer."

Speurtocht voor gevorderden
Met name voor mensen uit gemeenten net buiten Amsterdam maakt het nieuwe beleid een tochtje op een oudere brom- of snorfiets tot een speurtocht voor gevorderden, zegt Huyskens. "Je moet onderhand eerst een rebus oplossen voordat je je in de stad kunt bewegen."

Een woordvoerder van wethouder Choho (Duurzaamheid) zegt dat er inderdaad verschillende gebieden gelden voor verschillende voertuigen, maar dat dat het gevolg is van consequente keuzes. "We pakken problemen daar aan waar ze opspelen. En dan hebben we ook nog te maken met de handhaving: vierwielers kun je controleren op invalswegen, maar voor tweewielers ben je aangewezen op mobiele controleteams. Dan is dit beter te handhaven."

De gemeenteraad praat volgende maand over de maatregel van Choho. Het houdt in dat brommers en scooters van voor 2011 de stad niet meer inmogen. Van de circa 55.000 brom- en snorfietsen in de stad stammen er zo'n 30.000 van voor 2011. Wanneer gekeken wordt naar daadwerkelijk gebruik is nu ongeveer 35 procent van de kentekens van vóór dat jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden