Milieuzone oude scooters wordt versoepeld

De milieuzone die Amsterdam per 2018 instelt voor oude scooters wordt ietwat versoepeld. Als ze een viertaktmotor hebben en nog geen tien jaar oud zijn, mogen ze straks toch de stad in.

Een scooter op de Dam. Beeld Floris Lok

Dat is wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) overeengekomen met de Bovag en de Rai Vereniging, de belangenverenigingen voor de brom- en snorfietsbranche. Eigenaren van oude viertakt­scooters kunnen straks een ontheffing krijgen.

Oorspronkelijk wilde Choho alle brom- en snorfietsen van voor 2011 weren uit de stad. Hoewel het hem te doen is om minder luchtverontreiniging dacht de wethouder geen onderscheid te kunnen maken tussen viertaktscooters en de veel vervuilender tweetaktscooters.

Voor de handhaving worden kentekenscannende camera's ingezet en binnen de kentekendatabank is niet vastgelegd of het gaat om een tweetakt- of een viertaktmotor.

Schonere injectiemotor
Een ontheffing is mogelijk zolang de scooter niet ouder is dan tien jaar. Daarvoor is gekozen omdat in 2008 de schonere injectiemotor zijn intrede deed. Ook wordt een levenscyclus van tien jaar redelijk geacht.

Voor de ontheffing worden scooterdealers ingeschakeld die vaststellen of het gaat om een tweetakt- of viertaktmotor. Zij sturen de informatie naar de gemeente, die vervolgens de ontheffing kan afgeven.

In ruil daarvoor ontmoedigen Bovag en Rai Vereniging bij hun leden de verkoop van tweetaktscooters. Als zij geen tweetaktscooters meer verkopen, krijgen ze ook het voorrecht om de keuring uit te voeren.

De gemeente schat dat zo'n zevenduizend Amsterdamse scooters in aanmerking komen voor zo'n ontheffing. In eerdere berekeningen bleek dat van de circa 55.000 brom- en snorfietsen in Amsterdam er zo'n dertigduizend stammen van voor 2011.

Voorzitter Steven van Eijck van de Rai Vereniging is blij met het compromis. "Voor ons is het belangrijk dat je kijkt naar wat er uit de uitlaat komt en niet naar de techniek die daarvoor wordt gebruikt."

Geen onderscheid
Bovag en Rai waren geharnaste tegenstanders van de milieuzone voor brom- en snorfietsen. Zo beklaagde de Bovag zich namens de bromfietshandelaren in de gemeenteraad dat het onderscheid tussen tweetakt en viertakt niet werd gemaakt.

Twaalf Bovagleden bleven zitten met 140 brom- en snorfietsen van voor 2011, vooral viertakt. Deze voorraden dreigden in Amsterdam onverkoopbaar te worden sinds de aankondiging van de milieuzone. Daarmee dreigde voor alle bromfietshandelaren in en om Amsterdam een schade van een miljoen euro.

Dorpen in Landelijk Noord
Een andere aanpassing op de plannen is dat de dorpen in Landelijk Noord, zoals Zunderdorp en Ransdorp, worden uitgezonderd van de milieuzone. Wethouder Choho was van plan oude brommers en snorfietsen te weren uit de hele bebouwde kom van de gemeente Amsterdam. Daarmee dreigden oude scooters ook onbruikbaar te worden voor woonwerkverkeer door Landelijk Noord, terwijl de luchtkwaliteit daar nou net niet onder druk staat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden