Milieuzone auto's was te complex

Foto ANP Beeld
Foto ANP

AMSTERDAM - De milieuzone voor oudere, vervuilende auto's zoals Amsterdam die had willen invoeren, was van meet af aan te complex. Dit blijkt uit een onderzoek van TNO. Het stadsbestuur zei begin vorig jaar auto's uit de binnenstad te willen weren die niet voldoen aan de Europese milieunormen van 1992 (euro 1). Maar omdat die destijds niet goed werden geregistreerd, zou het in de praktijk ondoenlijk zijn geweest de milieuzone te gaan handhaven. Het kabinet heeft Amsterdam hiervan weten te overtuigen.

Eerder deze maand werd bekend dat de milieuzone van de baan is vanwege de geringe effecten op de luchtkwaliteit. Vandaag werd het TNO-onderzoek openbaar dat de basis vormt voor dat besluit. Vanwege de onuitvoerbaarheid van het Amsterdamse plan hebben de TNO-onderzoekers slechts de effecten bekeken van een strengere milieuzone dan was aangekondigd, waarbij alleen auto's de stad in zouden mogen die voldoen aan de Europese milieunormen van 1997 (euro 2).

Zelfs dan zou het effect op de lucht klein zijn geweest. In 2010 zou er lichte verbetering zijn, vanaf 2015 zijn de effecten 'nagenoeg verwaarloosbaar'. Dit komt omdat oudere auto's snel worden vervangen door schonere voertuigen. En oudere auto's rijden relatief weinig.

Toch blijft wethouder Marijke Vos (Milieu) het oorspronkelijke plan goed vinden. ''Als het nu meteen had kunnen worden ingevoerd, hadden we het gedaan. Maar door de problemen rond de uitvoering liep het vertraging op. Toen we het in eerste instantie berekenden, mikten we op invoering van de zone voor 2009. Het ging om 20.000 auto's die zouden worden geweerd. Maar door het uitstel zijn het nog maar 12.000. Dat scheelt een stuk. En de uitvoering was ingewikkeld. Maar er ligt nu een goed alternatief: elektrisch rijden. Destijds was nog niet bekend dat de ontwikkelingen daarbij zo snel zouden gaan.''

Vos' collega Hans Gerson (Verkeer) noemt het 'een teken van sterkte' dat Amsterdam zich door argumenten heeft laten overtuigen om af te zien van de milieuzone. ''We komen met meer vernieuwende maatregelen om de lucht te verbeteren, zoals een proef met betaald rijden en goedkopere parkeervergunningen voor schone auto's. Dat vergt uitzoekwerk en dan kan het zijn dat je naderhand één van je maatregelen moet herzien.''

Vos vindt niet dat ze nodeloos onrust heeft gezaaid bij autobezitters. ''We hebben destijds uitputtend onderzoek laten doen naar de effecten. De luchtkwaliteit laat te wensen over en daar moeten we iets aan doen. Vorig jaar was ook nog niet bekend dat Europa Nederland een paar jaar uitstel geeft om te voldoen aan de strengere milieunormen.'' (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden