Milieuwonder Dreamliner vliegt eindelijk

De Dreamliner stijgt voor het eerst op bij de Boeingfabrieken in Everett bij Seattle, begeleid door een volgvliegtuig. Foto EPA Beeld
De Dreamliner stijgt voor het eerst op bij de Boeingfabrieken in Everett bij Seattle, begeleid door een volgvliegtuig. Foto EPA

EVERETT - Het onmogelijk is toch gebeurd. De Dreamliner, de 'milieuvriendelijke' Boeing 787, heeft dinsdagnacht onze tijd eindelijk zijn eerste vlucht gemaakt. De maiden flight was oorspronkelijk voorzien in 2007 en moest sindsdien zes keer worden uitgesteld. Fouten in het ontwerp, problemen bij de bouw en aanhoudende stakingen zorgden voor het oponthoud.

De 787 is het meest milieuvriendelijke passagiersvliegtuig ter wereld. Het toestel is grotendeels opgetrokken uit kunststof en daardoor veel lichter dan zijn voorgangers. Ook bij het ontwerp van motoren en instrumenten is alles gericht op brandstofbesparing.

De Dreamliner moet de opvolger worden van de verouderde Boeing 767 en een directe concurrent voor de Airbus A330. Zulke relatief kleine toestellen voor intercontinentaal verkeer zijn zeer gewild in de luchtvaart, omdat ze het mogelijk maken naar kleinere transatlantische bestemmingen te vliegen.

Daarom is het ook de vraag hoe milieuvriendelijk de Dreamliner - die tussen de 210 en 330 passagiers kan vervoeren over maximaal 15.000 kilometer - uiteindelijk is. Het toestel zelf mag veel zuiniger zijn, maar omdat het meer bestemmingen bereikbaar maakt, kan het aantal intercontinentale vluchten, en daarmee de milieubelasting, sterk toenemen.

Ondanks alle tegenslag is de 787 al bij voorbaat een succes. Er zijn al 865 bestellingen bij Boeing gedaan, goed voor een omzet van 140 miljard dollar. De ontwikkeling van het toestel kostte tot nu 18 miljard dollar, nog afgezien van de boetes die Boeing zal moeten betalen voor te late afleveringen. Het eerste vliegtuig zal- als alles vanaf nu goed gaat - eind volgend jaar geleverd worden aan All Nippon Airways.

KLM koos eerder voor de A330 om zijn 767's te vervangen, mede omdat een goed alternatief bij Boeing toen ontbrak. Ook Arkefly, die met 767's vliegt, zegt in de Dreamliner geïnteresseerd te zijn. (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden