Milieugroepen mengen zich in druktedebat

Politici door een rietje laten ademen om astma te ervaren of het kraken van parkeerplaatsen voor wietplantages. Zomaar wat suggesties die maandagavond opkwamen bij een 'massa-brainstorm' om luchtvervuiling hoog op de agenda te zetten bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar.

File op de Nieuwezijds Voorburgwal Beeld Marc Driessen

Buurtgroepen als d'Oude Stadt en Wijkcentrum De Pijp, maar ook de Fietsersbond, Milieudefensie en Longfonds hebben hun krachten gebundeld om van de luchtkwaliteit een vooraanstaand thema te maken bij de verkiezingen.

Maandagavond kwamen leden van de verschillende organisaties voor het eerst bijeen in theater Frascati om plannen te smeden. Zo'n honderd deelnemers kwamen meteen in de eerste ronde al tot 81 concrete suggesties voor acties, ludiek of 'schurend'. Een matrixbord op de Dam, bijvoorbeeld: 'wat u inademt staat gelijk aan vijf sigaretten.' Nog een idee dat over tafel ging: mondkapjes voor politici met kinderen.

Valkenburgerstraat
Meteen werden ze het maandagavond eens over een slogan: Geef schone lucht de ruimte. Daaruit blijkt al dat de nieuwe beweging graag aanhaakt bij het druktedebat, de open zenuw in de Amsterdamse gemeentepolitiek. "De spits begint in de ochtend en eindigt ver in de nacht," zegt Paul Busker, voorzitter van d'Oude Stadt.

Hij raakte betrokken bij deze campagne toen hij als bewoner van de Valkenburgerstraat besefte dat de concentratie stikstofdioxide daar piekt tot boven de Europese luchtkwaliteitsnormen. "De gemeente zegt: we kunnen niet handhaven. Maar ze wíl gewoon niet handhaven."

Het verband tussen de ongezonde lucht en de verkeersdrukte is voor Busker zo klaar als een klontje. "De toeristenbussen moeten allemaal naar rederij Kooij op het Rokin, kennelijk." Of zoals Maaike Moulijn aanvult: "De Schipholbus dendert bij mij nog steeds door de Paulus Potterstraat." In de 'massabrainstorm' kwam nog wel de suggestie voorbij om mee te doen aan de verkiezingen, als one-issuepartij voor schone lucht. Maar daarin zien Moulijn en Busker niets. "Dan worden we de volgende splinterpartij," zegt Busker. "GroenLinks is al groen," zegt Moulijn.

Ruimte
Ook Milieudefensie kiest voor een iets andere koers. Behalve voor de gezondheid gaat de milieugroepering ook onderstrepen hoeveel ruimte de de auto opeist in het drukke stadshart. "Als straten autoluw of zelfs fietsstraten worden, zorgt dat eerst voor ophef. Maar daarna hoor je er nooit meer iets over," zegt campagneleider Verkeer Anne Knol.

"Niemand die dat wil terugdraaien." Zo probeert ook Milieudefensie aan te haken bij het hoog opgelopen druktedebat. Logisch ook, vindt Knol. "Veel autoverkeer neemt per definitie veel ruimte in beslag." Zoals langs de grachten, waar de mooiste plekken van de stad gebruikt worden als parkeerplekken. "En iedereen die dat maar normáál vindt."

Lees ook: Angst voor boete verjaagt meeste oude vieze busjes

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden