Schuim

Mild in de war loop ik het Tassenmuseum binnen

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: expo Bampo.

Huang Lang, ceo van Bampo, en zijn assistent/vertaler Lulu GaoBeeld Schuim

'Rembrandtplein, Tassenmuseum.'

Elke keer, en dat is best vaak, als ik met de tram het Rembrandtplein oprijd, hoor ik dat. En denk ik: het Tassenmuseum!?

Net nog hoorde ik 'Waterlooplein, Hermitage'. Kijk, dat snap ik. Maar het Tassenmuseum? En dat twintig keer per uur, voor tienduizenden mensen per dag, en wie van hen zegt dan daadwerkelijk: 'Mooi, we zijn er'?

Wel een knappe lobby. 'Beste GVB, wilt u naast het Anne Frank Huis en Artis ook ons Tassenmuseum in uw lijstje opnemen?'

GVB: 'Tuurlijk! En excuses dat we daar niet zelf aan hadden gedacht.'

Dat is het Nationaal Brilmuseum, the Amsterdam Pipe Museum en de Gall & Gall Molukkenstraat niet gelukt.

Dus ik stap uit op het Rembrandtplein, de halte van het Tassenmuseum, want daar is de opening van de expositie Bampo: old crafts, new design from China.

We hebben dus Chinees design (1) in het Tassenmuseum (2). Mild in de war loop ik het museum binnen.

In de werkelijk schitterende stijlkamer zijn de meeste statafels al bezet, veelal met een grote Chinese delegatie. Als ik vertel dat ik van Het Parool ben, neemt een Chinese jonge vrouw in blauwe jurk me bij de hand.

Dit moet letterlijk worden opgevat. Handje in handje hobbel ik achter haar aan, alsof ik haar kind ben, terwijl dat qua lengte toch echt andersom had gemoeten.

We houden halt bij de directeur van Bampo, Huang Lang. Ik vertel dat ik een stukje kom tikken voor de krant van maandag, en een jonge tolk vertaalt dat. De directeur vouwt zijn handen en buigt naar me. En ik, ik buig terug natuurlijk.

"It is the most important newspaper of Amsterdam," zegt Sigrid Ivo van het Tassenmuseum, en ook dat wordt keurig vertaald.

We buigen.

Schuimverslaggever Hans van der BeekBeeld Linda Stulic

Omdat ik het gesprek ook niet echt vlot weet te trekken, neem ik afscheid en dat buigen gaat me steeds soepeler af.

Bampo, zo wordt me duidelijk, is een Chinese tassenfabrikant die voor het eerst naar Europa komt. Het Tassenmuseum heeft de primeur. Ivo is 'very honoured' en Yang Xiaolong, de cultureel attaché van de Chinese ambassade, hoopt op 'friendship forever and good business'.

Daarna houdt directeur Lang een speech, steeds in stukjes vertaald door de gastvrouw in blauw, over zijn bedrijf en craft door de eeuwen heen, een toespraak die een groot beroep doet op twee grote Chinese kwaliteiten: doorzettingsvermogen en discipline.

Als officiële openingshandeling, live gestreamd naar China, wordt een lint doorgeknipt, door vier knippers tegelijkertijd. And go!

Xiaolong wint ruim, met Ivo knap tweede.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat expo Bampo
Waar Tassenmuseum, Herengracht
Wie Sigrid Ivo, Huang Lang, Yang Xiaolong, Lulu Fa, Laiying Wang, Marion Timmers
Wanneer vrijdag 30 juni, van 17.30 tot 20.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer ***
Hans is geen vrouw.

Hostess Laiying Wang: 'Het is moeilijk niet verliefd te worden op deze tas.' Met Chen Yong en Lang van Bampo, en Yang Xiaolong, cultureel attachéBeeld Schuim
Sigrid Ivo van het Tassenmuseum met het Chinese ­cadeau waar iedereen hier stikjaloers op is. Met organisator Lulu Fan (Bampo)Beeld Schuim
Laat zien! Ivo met Rohani de Pont (Amsterdam Oude Stad), Ine Liebregts (voormalig docent Engels) en ­Joke Runeman (voormalig communicatieadviseur)Beeld Schuim
Team Tassenmuseum: Frederieke Melsen, Susan Noordegraaf, Marion Timmers, Charlotte de Gier en Leonie SterenborgBeeld Schuim
De nieuwe collectie van Bampo, te zien dus in the museum of bags and purses (Rembrandtsquare)Beeld Schuim
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden