Plus Interview

Mike Boddé zoekt de glimlach in De Geurige Man

Aan het begin van de avond waarschuwt Mike Boddé maar even: geen grappen of imitaties dit keer. De Geurige Man is een weemoedige voorleesvoorstelling, verteld in een grotendeels zelfverzonnen taal.

Mike Boddé: 'Ik vind het mooi als een voorstelling een beetje dramatisch wordt' Beeld Hester Doove

Toen Mike Boddé 'Pil' schreef, over het overwinnen van zijn depressie, kwam hij in boekwinkels terecht. Maar ook in ziekenhuizen, buurtcentra en tbs-klinieken. Hij las er voor uit eigen werk en ontdekte dat hij dat heel leuk vond. "Het lezerspubliek is een lief en aandachtig publiek. En het is een heel prettige vorm van optreden. Je bent minder kwetsbaar met een boek in je handen. Je kunt mensen echt je eigen wereld in trekken."

Toch kwam het niet direct bij hem op om er in het theater iets mee te doen. Tot hij verzeild raakte in de hobby van zijn vader: het verzamelen van scheepsjournalen. "Ik werd aangestoken door dat oude Nederlands. Die taal beheers ik niet, maar ik wilde wel eens een verhaal schrijven in een zelfverzonnen soort oud-Nederlands."

"In de nachtelijke uurtjes ben ik me helemaal suf gaan puzzelen met allerlei synoniemenwoordenboeken. En ik vind het aardig om van zelfstandige naamwoorden een werkwoord te maken of van een bijvoeglijk naamwoord juist een zelfstandig naamwoord. Er zitten dus wel een aantal vaste trucs in, maar het is het leukst om zelf woorden te bedenken."

'Tweetieters'
De Geurige Man is een behoorlijk treurig figuur. "Het is een ontzettende chauvinist, een seksmaniak die een belachelijke kijk op vrouwen heeft. Hij noemt ze 'tweetieters' en bekommert zich aanvankelijk totaal niet om hun welzijn. Ik denk dat het een alter ego van mij is. Als ik mijn vrouw niet had ontmoet, geen kinderen en een hypotheek had gekregen, was ik waarschijnlijk een soort geurige man geworden. Hij lijkt ook een beetje op de persoon die ik word als ik te veel gedronken heb."

Toen hij het verhaal af had, bedacht Boddé dat het waarschijnlijk beter overkwam als hij het zou vertellen. "Wat een mooi toeval was, want na negentien theatervoorstellingen, waarvan het grootste deel cabaret, had ik enorme behoefte om eens iets anders te doen. Niet het entertainment van de hilarische lach, maar meer van een soort glimlach. Waar ook lichte vervoering in zit. Ik vind het mooi als een voorstelling een beetje dramatisch wordt, maar toch zijn humor behoudt."

Om misverstanden te voorkomen, kondigt Boddé bij aanvang dus aan wat hij van plan is. "Mensen lezen de brochures niet altijd en komen toch met bepaalde verwachtingen naar een voorstelling van mij toe. Dus ik maak direct even duidelijk wat er aan de hand is. Daarna hebben ze nog genoeg problemen om het allemaal bij te benen."

Boddé vraagt inderdaad een zekere inspanning van zijn publiek. De eerste tien minuten is zijn taal soms lastig te volgen. De Geurige Man wordt niet dronken, nee, hij 'ving aan dronk te maken'. Hij raakt de kluts niet kwijt, maar 'was zonder kluts'. "Het is een spel dat ik met de zaal speel. Om ze net genoeg te geven dat ze de rode lijn snappen, maar ook zo weinig dat hun hersenen flink moeten kraken om er chocolade van te maken."

Oprechte emotie
Gaandeweg beginnen de woorden te wennen en word je alsnog het verhaal ingezogen. "Zo ging het ook toen ik die scheepsjournalen las. De eerste twintig pagina's was ik het spoor volledig bijster, maar daarna begon ik erin te komen. Mijn oren gingen ernaar staan. Het is heel wonderlijk hoe dat werkt. Kennelijk kun je je een taal eigen maken zonder dat je er les in hebt."

Als hij vriendschap sluit met een veel jongere man, begint 'de geurige' te ontdooien. "Dan blijkt hij toch wel vatbaar voor oprechte emotie. En wordt de voorstelling ook zwaarder en poëtischer. Ik merk dat ik die omslag steeds extremer maak."

"Daar helpt Tom Beek me ook bij. Ik laat me opstuwen door zijn saxofoon. Ik wist al voor ik de muziek uitkoos dat ik naast mijn eigen pianospel iets met een sax wilde. Blazers geven letterlijk lucht aan een voorstelling. En met een sax krijg je de weemoed er gratis bij."

De Geurige Man van Mike Boddé. 6 t/m 8 april in De Kleine Komedie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden