Plus Film

Miel-Emile schetst hartverscheurend beeld van verwaarlozing

Miel-Emile is de derde documentaire in een serie van portretten van oude mensen die filmmaker Peter van Houten over de afgelopen jaren maakte.

Miel-Emile Beeld .

Godzijdank, ze bestaan nog: eigenzinnige filmmakers die niet in formats geloven, maar onder hun handen een film zien ontstaan. Zo'n filmmaker is Peter van Houten. In de afgelopen dertig jaar realiseerde de tot schilder en fotograaf opgeleide Van Houten onafhankelijk van filmfondsen een schitterend klein oeuvre, met als hoogtepunten drie empathische documentaireportretten van ­oude mensen, die evenmin in een format passen en hun eigen weg volgen.

In I'm still alive (2012) was dat een Poolse vrouw, die in de twintigste eeuw te maken had met kapitalisme, nazisme en communisme. In La vie de Jean-Marie (2015) volgt Van Houten een priester in de Franse Pyreneeën die op late leeftijd het celibaat inruilt voor de liefde. Deze man was een van de twaalf kinderen van een Vlaamse moeder en een Nederlandse vader, beeldhouwer Pierre Raaymakers. Het gezin woonde geïsoleerd op een oud landgoed in de Pyreneeën, dat de vader eind jaren veertig had gekocht.

Plattelandsidylle
In Miel-Emile portretteert Van Houten Miel, een andere zoon in dit gezin. Miel, tachtiger inmiddels, blikt terug op het gezinsleven in dit kunstenaarsgezin. Vergeet de gedachte aan een plattelandsidylle, want het gezin leefde in armoede onder de knoet van een streng religieuze vader. Het leidde bij Miel tot angsten en astma-aanvallen.

Hartverscheurend zijn de door Miels dochter voorgelezen fragmenten uit de brieven van Miels moeder aan een vriendin in Vlaanderen. Haar man, schrijft ze, meent 'dat een mens pas mens wordt door ontberingen'. Daarin slaagt hij goed: er is vaak te weinig eten in huis en in de winter lijdt het gezin kou. Als Raaymakers' vrouw na een miskraam vijf dagen in een ziekenhuis ligt, bezoekt hij haar niet. Misschien maar beter ook, schrijft ze, 'want hij heeft toch niets dan verwijten voor mij'. 

Menselijke veerkracht
Miel-Emile schetst een soms hartverscheurend beeld van verwaarlozing, maar gaat ook over menselijke veerkracht. Miel, die als enige nog op het familielandgoed woont, ontwikkelde zich tot het tegendeel van zijn vader. De zachtaardige man betoont zich een charismatische ver­teller, die met verwondering naar het leven en de natuur om zich heen kijkt. Een prachtfilm.

Miel-Emile
Regie Peter van Houten
Te zien in Eye, Filmhallen, Rialto

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de PS-nieuwsbrief (Stadsgids) van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.