Microsoft aast op Yahoo

AMSTERDAM - Het miljardenbod van Microsoft op internetbedrijf Yahoo is een openlijke oorlogsverklaring aan zoekdienst Google. Microsoft heeft er 44,6 miljard dollar (dertig miljard euro) voor over om zich een positie te kopen op de markt voor webadvertenties, waar Google tot nu toe onbetwist de grootste is.Microsoft wil Yahoo zo graag hebben, dat het 62 procent meer biedt dan de huidige aandeelkoers van Yahoo. Ter vergelijking: de overname van ABN Amro kostte het bankentrio vorig jaar 72 miljard euro. Yahoo heeft nog niet openlijk gereageerd op het vijandelijke bod.

Er staan miljarden op het spel. Yahoo is, net als Google, een gratis zoekmachine maar ook 's werelds grootste e-maildienst. Het bedrijf verdient zijn geld met de verkoop van advertenties en de verhuur van webopslagruimte.

Marktonderzoekers verwachten dat de online-advertentiemarkt, die vorig jaar bijna dertig miljard euro genereerde, dit jaar zal groeien tot ruim 54 miljard euro. Hiervan gaat nu 77 procent naar Google. Yahoo haalt zestien procent binnen en Microsoft Live 3,7 procent.

Volgens Microsofttopman Steve Ballmer wil zijn bedrijf met de overname de 'dominante positie van Google doorbreken'. Het concern van Bill Gates verwacht dat adverteerders, uitgevers en consumenten zullen profiteren van de overname.

Het bod komt voor Yahoo op een kwetsbaar moment. Donderdag meldde het bedrijf opnieuw dalende winsten. Het aandeel is sinds oktober de helft in waarde gedaald.

Volgens Ballmer wees Yahoo vorig jaar een bod van Microsoft af, omdat het op eigen kracht dacht te kunnen groeien. Volgens Ballmer zijn 'we nu een jaar verder, en is de situatie bij Yahoo niet verbeterd'.

Ballmer is niet van plan dit keer te verliezen. In een brief aan het bestuur van Yahoo schrijft hij dat hij 'zich het recht voorbehoudt alle nodige stappen te ondernemen' om de aandeelhouders van Yahoo te laten profiteren van het bod.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden