Review

Micmacs à tire-larigot***

Regie: Jean-Pierre Jeunet
Met: Dany Boon, André Dussollier, Nicolas Marié

Jean-Pierre Jeunet houdt van eigenzinnige karakters, uit schroot opgetrokken machinerieën en kinderlijke fantasieën. Jeunet heeft een hekel aan realisme, grotemensenlogica en scènes waarin minder dan vijf dingen tegelijk gebeuren.

Met die instelling leverde de Franse cineast visueel overweldigende producties op als de macabere cultkomedie Delicatessen en de levenslustige filmhuiskraker Amélie.

Na de meeslepende oorlogsfilm Un long dimanche de Fiançailles moest het maar liefst vijf jaar duren voordat Jeunet terugkwam met Micmacs à tire-larigot. De film draait om een zonderlinge jongeman (Dany Boon), die zijn vader in de Algerijnse oorlog verloor aan een ontplofte landmijn. Hij slijt zijn dagen als cinefiele videotheekmedewerker.

Wanneer hij als onschuldige omstander een criminele kogel in zijn hoofd krijgt, die er volgens de artsen niet meer uit kan, komt ook die carrière tot een eind.

Berooid sluit hij zich aan bij een bont groepje zwervers, die leven van het afval van de consumptiemaatschappij. Samen met zijn nieuwe surrogaatfamilie - een uitvinder, een slangenvrouw, een moederlijk type - zet hij een complexe wraakactie op touw, die zich richt op de concurrerende wapenfabrikanten die zijn leven overhoop hebben gehaald met een explosief en een kogel. Jeunet stopte het beeld vol met excentrieke vondsten, slapstickhumor, absurde eigenaardigheden en kritiek op de oorlogsindustrie. De film is een lust voor het oog, zoals je van Jeunet mag verwachten.

De film mist echter een hart. In Amélie en un long dimanche zorgde Audrey Tautou met haar grote bambiogen voor een broodnodig identificatiepunt. In Micmacs maakt Dany Boon weliswaar indruk met zijn mimische gaven, maar ook al doet hij af en toe nog zo aan Buster Keaton denken, hij mist de tragiek en het pathos van de grote zwijgende komiek.

Ondanks zijn ontplofte vader en die ontregelende kogel in zijn kop blijft Boon steken in een karikatuur van een mal mannetje. Grappig om naar te kijken, maar je voelt er niets bij. En dat geldt eigenlijk voor de hele film. (FRITZ DE JONG)

Website Micmacs à tire-larigot



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden