Mexx verkoopt slecht in Europa

AMSTERDAM- De verkopen van modemerk Mexx, gevestigd in Amsterdam, zijn in een jaar tijd bijna 22 procent gedaald. Vooral in Europa draait Mexx slecht, door ontwerpen 'uit de ivoren toren'.

Mexx Europa is het grootste blok aan het been van het Amerikaanse moederbedrijf Liz Claiborne, zei bestuursvoorzitter Willam McComb gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De verkopen van Mexx in Canada stegen wel. In Europa daalde het aantal Mexx-winkels met elf procent.

De verkopen van Mexx in Europa dalen al vanaf het tweede kwartaal van 2008.

Volgens Thomas Grote, directeur van Mexx, is de dalende verkoop onder meer te wijten aan 'ontwerpen uit de ivoren toren', zei hij gisteren in een toelichting. ''Ons ontwerp speelt niet in op de behoefte van consumenten en de markt.'' Het bedrijfsmodel van Mexx noemde hij 'gedateerd', de uitvoering 'slecht'.

Mexx is in 1986 opgericht door Rattan Chadha. De Indiër, die in 1970 naar Nederland kwam, verkocht zijn bedrijf in 2001 voor driehonderd miljoen euro aan Liz Claiborne. In 2006 stapte hij op bij Mexx.

''Er moet iets zijn gebeurd met het bedrijf sinds de eigenaren zijn vertrokken bij het bedrijf,'' aldus Grote. ''Mexx was halverwege de jaren negentig en begin deze eeuw erg succesvol.'' De afgelopen jaren zijn nog meer topmensen vertrokken bij Mexx, aldus Grote, die eerder voor Esprit werkte.

Grote is sinds zijn aantreden in oktober begonnen aan een grote herstructurering van Mexx. Het bedrijfsmodel gaat op de schop, het merk krijgt een nieuw impuls en het bedrijf gaat zich meer richten op consumenten. ''Mexx is nog altijd een geweldig merk, die wordt gewaardeerd door consumenten.''

Liz Claiborne als geheel leed vorig kwartaal een nettoverlies van 42 miljoen dollar (31 miljoen euro). De verkopen daalden 14,5 procent in vergelijking met een jaar eerder. HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden