Plus

Mexicaans superjacht: 55 meter lang en Coca-Colarood

Amsterdam wil meer superjachten in de stad. Bij het Scheepvaartmuseum was al een voorproefje te zien: de 55 meter lange, ruim 34 miljoen kostende Forever One van miljardair Bruce Grossman uit Mexico.

Het jacht Forever One ligt voor het Scheepvaartmuseum Beeld Rowin Ubink

In het Oosterdok blijven ze dicht, maar als de Forever One in warmere wateren voor anker ligt, klappen de wanden in de achtersteven open, waardoor er met teakhout afgewerkte zwemplateaus ontstaan.

Aan boord wordt de ruimte de beach club genoemd en boven de bar - een van de vijf in het schip - hangt een oud Coca-Cola­reclamebord met de tekst 'Everybody chill'.

Het lijkt een vrij overbodige boodschap voor aan boord van het superjacht, met een 13-koppige bemanning die 24 uur per dag klaarstaat, maar het maakt wel duidelijk waar de huisstijl van het schip vandaan komt.

55 meter lang
Bij de rondleiding door het 55 meter lange jacht is er genoeg te bewonderen geweest. De jacuzzi, de barbecue en de cocktailbar op het zonnedek. Het zachte hoogpolige tapijt, de glimmende kranen en de marmeren elementen in de gastenkamers.

De ronde glazen lift, het prachtige houtwerk, de zilveren relingen en de hoge glazen schuifdeuren vanuit de suites naar de balkons. De indrukwekkende machinekamer en de twee jetski's en drie tendersloepen die op ingenieuze wijze onder het dek zijn verborgen.

Coca-Cola
Opvallend is vooral de speciale kleur rood die overal op de Forever One terugkomt. Op de strakke lijnen van de scheepsromp, de kussens, de stoelbekleding, de deurmatten en zelfs in de korte broeken van de eigenaar die in de wasruimte hangen te drogen.

Hier in de Beach Club is opeens duidelijk wat voor kleur rood dat is: Coca-Colarood.

En het is niet heel verwonderlijk dat de tint van het blikje frisdrank de favoriete kleur van de Mexicaanse eigenaar Bruce Grossman is. Zijn geschat vermogen van 1,5 miljard dollar komt namelijk van een van de grootste Coca-Cola­bottelfabrieken ter wereld, die zijn vader in de jaren zestig in Mexico is begonnen.

Côte d'Azur wel gezien
Grossman is net met zijn vrouw Elsa - zijn for­ever one naar wie hij het schip heeft vernoemd - op een van de sloepen vertrokken voor een lunch in het Amstel Hotel. Kapitein Konstantinos Sklavounos (50) - Coca-Colarode bootschoenen, dito riem - wil wel vertellen waarom er koers naar Amsterdam is gezet.

160

In het havengebied opent Feadship volgend jaar een werf waar superjachten tot 160 meter kunnen worden verbouwd.

Kapitein Konstantinos Sklavounos: 'We zoeken altijd pittoreske plekken om aan te leggen' Beeld Rowin Ubink

"De boss en madam zijn anders dan veel andere superjachteigenaren. Ze zijn niet alleen op zoek naar witte zandstranden en helder water, maar willen juist naar dit soort plekken. En in plaats van een reguliere haven zoeken we altijd pittoreske plekken om aan te leggen."

Dat heeft ook te maken dat de Grossmans veel gebruikmaken van het schip. Elk jaar wonen ze een half jaar aan boord, waarbij ze om de tien dagen andere vrienden verwelkomen om mee te varen. "De Côte d'Azur hebben ze wel gezien, dus ze zoeken naar nieuwe ervaringen."

Terugkeer
Een paar dagen geleden waren ze nog in Londen. Woensdagnacht zijn ze vertrokken naar Hamburg, waarna ze nog weken in Denemarken, Zweden en Noorwegen blijven. Na een stop in St. Petersburg vaart de crew dit najaar richting Ibiza. Daar vliegen de eigenaren heen voor de laatste weken van hun vaarseizoen.

Het is voor het eerst dat de Forever One in Amsterdam is en kapitein Sklavounos vermoedt dat ze nog eens terugkeren. Al is het maar omdat de Grossmans nog genoeg in Amsterdam willen zien.

"De boss en madam houden van verandering, maar ze willen niet elke seconde van de dag vullen met toeristische dingen. Dit is gewoon hun huis en ze willen soms ook gewoon thuis chillen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden